ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ
Γ΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
Διδαχή τοῦ Σεβασμιωτάτου
Μητροπολίτου μας κ. Νικολάου
«Σταυροῦ
πρόκειται σήμερον ἑορτή χορός ἀγγέλων σκιρτάτω, σταυροῦ θέατρον ἔρχεται δῆμος
βροτῶν προσκυνείτω, σταυροῦ τό θεῖον ὑψοῦται κράτος πλῆθος δαιμόνων
φυγαδευέσθω». Μ΄ αὐτά τά λόγια, ἀγαπητοί μου Χριστιανοί, ὁ Ἱερός Χρυσόστομος ἀρχίζει
ἕνα ἐγκωμιαστικό του λόγο στήν ἑορτή τῆς προσκυνήσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, τήν
ὁποία σήμερα μέ δέος καί τιμή ἐπιτελεῖ ἡ Ἐκκλησία μας. Ὁ Τίμιος Σταυρός, τόν ὁποῖο
λιτανεύει καί προσκυνεῖ, εἶναι τό ἱερότερο σύμβολό της, μέ τό ὁποῖο κατάργησε
τήν ἐξουσία τοῦ Ἅδη καί λύτρωσε τόν ἄνθρωπο ἀπό τή δουλεία τοῦ διαβόλου. Μέ
τόν Τίμιο Σταυρό συμφιλιωθήκαμε μέ τό Θεό κι ἀπαλλαγήκαμε ἀπό τό θάνατο καί
τήν ἀπώλεια. Μέ τόν Τίμιο Σταυρό λυθήκαμε ἀπό τά δεσμά τῆς καταδίκης καί «ὑψώθημεν
ἀπό γῆς πρός οὐράνια. Μέ τόν Τίμιο Σταυρό ἐπιστρέψαμε στόν κεκλεισμένο
Παράδεισο καί ἀπολαύσαμε τήν ἐλευθερία τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ.
Ἡ
προσκύνηση τοῦ Τιμίου Σταυροῦ δέν τέθηκε συμπτωματικά στή σημερινή τρίτη Κυριακή
τῶν Νηστειῶν. Οἱ Ἅγιοι Πατέρες κατά τή διδασκαλία τοῦ Τριωδίου εἶχαν ὑπόψη
τούς ἑξῆς λόγους:
1.
Ἐπειδή
στόν ἀγώνα τῆς νηστείας ὑποφέρουμε καί δοκιμαζόμαστε ἀπό τόν πειρασμό τῆς ἀκηδίας,
προτίθεται ὁ Τίμιος Σταυρός, γιά νά μᾶς ἐνισχύσει καί ἀναψύξει καί νά μᾶς ὑπενθυμίσει,
ὅτι ὅπως ὁ Χριστός σταυρώθηκε κι ὕστερα δοξάσθηκε, ἔτσι κι ἐμεῖς ἄν θέλουμε
νά συνδοξαστοῦμε, θά πρέπει νά ὑπομείνουμε τήν ἑκούσια σταύρωση τῶν παθῶν
μας.
2.
Ὅπως
ἐκεῖνοι πού διανύουν μακρές καί τραχειές ὁδοιπορίες, ὅταν βροῦν ἕνα παχύσκιο
δένδρο, κουρασμένοι καθώς εἶναι κάθονται καί ἀναπαύονται λίγο κι ὕστερα μέ ἀνανεωμένες
δυνάμεις συνεχίζουν τό δρόμο, ἔτσι μέσα στήν ἐπίπονη πορεία τῆς νηστείας
φυτεύθηκε ὁ Τίμιος Σταυρός γιά νά μᾶς
παρέχει ἄνεση καί ἀναψυχή καί ν΄ἀνανεώνει τίς δυνάμεις μας στή συνέχιση τοῦ ἀγώνα
τῆς νηστείας.
3.
Ὅπως
στήν ἄφιξη τοῦ νικητῆ βασιλιᾶ προπορεύονταν τά σκῆπτρα κι ὕστερα ἀκολουθοῦσε κεῖνος χαίροντας γιά τή
νίκη, ἔτσι κι ὁ Χριστός στέλνει πρῶτα τό σκῆπτρο, τό σύμβολο τῆς νίκης, γιά νά
μᾶς προετοιμάσει, ὥστε νά τόν ὑποδεχθοῦμε ἄξια καί νά συνευφρανθοῦμε κατά
τήν ἡμέρα τῆς Ἀναστάσεώς Του.
4.
Ὅπως
τήν πικρή Μερρᾶ γλύκανε ὁ Προφήτης Μωϋσῆς βαπτίζοντας τό ξύλο, ἔτσι κι ὁ
Τίμιος Σταυρός στή μέση τῆς γεμάτης ἀπό ἱδρῶτες καί θυσίες Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς
γλυκαίνει τίς πικρίες καί μᾶς παρηγορεῖ μέ τήν ὑπόμνηση, ὅτι ὅπως ὁ ἑβραϊκός
λαός ἀπό τήν ἔρημο ὁδηγήθηκε στή γῆ Χανάν, ἔτσι κι ἐμεῖς ἀπό τήν πνευματική ἔρημο
αὐτῆς τῆς ζωῆς θά ὁδηγηθοῦμε στή νοητή Ἱερουσαλήμ διά τῆς Ἀναστάσεως.
5.
Ἐπειδή
τό δένδρο τοῦ Παραδείσου ἦταν φυτεμένο «ἐν
μέσῳ τῆς Ἐδέμ» στή μέση τῆς Τεσσαρακοστῆς ἔθεσαν οἱ ἅγιοι Πατέρες τό «Ξύλον τῆς
ζωῆς» δηλ. τόν Τίμιο Σταυρό γιά νά μᾶς ὑπενθυμίζουν τή λαιμαργία τοῦ Ἀδάμ καί
τήν ἀναίρεσή της διά τοῦ Σταυροῦ χάρη στόν ὁποῖο δέν πεθαίνουμε πιά, ἀλλά
παίρνουμε ζωή.
Ὁ
Σταυρός δέν εἶναι μόνο σύμβολο νίκης καί θριάμβου, ἀλλά ὁδύνης καί πόνου γιά
κάθε πιστό. Ὁ Σταυρός τοῦ Χριστοῦ γίνεται στήν καρδιά τοῦ Χριστιανοῦ τό σύνορο
ἀνάμεσα στούς δύο κόσμους τῆς σάρκας καί τοῦ πνεύματος. Ἐμεῖς πού πιστεύουμε
στόν τίμιο Σταυρό, πού τόν προσκυνοῦμε μέ πίστη, πού μέ καύχηση τόν φέρουμε
στό στῆθος μας, πού διακηρύττουμε τή δύναμή του, πρέπει νά νωρίζουμε ὅτι
«πιστεύω στόν Σταυρό τοῦ Χριστοῦ» σημαίνει, εἶμαι ἀποφασισμένος νά πεθάνω
καθημερινά κατά κόσμο καί νά ζῶ κατά Θεό, νά θυσιάζω τόν ἑαυτό μου γιά
χάρη τοῦ Χριστοῦ, ν΄ ἀπαρνιέμαι ὅ,τι μέ ἀπομακρύνει ἀπό τό Θεό καί νά ἐπιδιώκω
τή θανάτωση τοῦ ἐγώ, τῆς σάρκας καί τῶν ἐπιθυμιῶν μου. Ἄν δέν σταυρωθοῦμε, δέν
θά ἐλευθερωθοῦμε.
Ὁλόκληρη
ἡ ζωή μας κυρίως ὅμως ἡ περίοδος τῶν πνευματικῶν ἀγώνων τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης
Τεσσαρακοστῆς τήν ὁποία διανύουμε, ἔχει ἀνάγκη ἀπό τήν δύναμη καί τήν εὐλογία
τοῦ Τιμίου Σταυροῦ. Ὁ ἀδύναμος ἄνθρωπος στήν πορεία τῆς ζωῆς του χρειάζεται
μιά βακτηρία, πού θά τόν στερεώνει καί θά τόν συγκρατεῖ. Αὐτή ἡ βακτηρία εἶναι
ὁ Σταυρός τοῦ Χριστοῦ.
Εἶιναι
γεγονός, ὅτι πολλές φορές ἀπομακρυνθήκαμε ἀπό τή θεολογία τοῦ Σταυροῦ. Τόν
σημειώναμε στό μέτωπό μας, τόν φορούσαμε στό στῆθος μας, ἀλλά τόν εἴχαμε ἐξορήσει
ἀπό τήν καρδιά μας. Τοῦτο συνέβαινε ὅσες φορές φρονούσαμε τά τοῦ κόσμου κι
ὅσες φορές ταυτίζαμε τή ζωή μας μέ τίς ἐπιθυμίες τῆς σάρκας. Σήμερα εἶναι
καιρός ν΄ἀνανήψουμε. Νά ζητήσουμε ταπεινά συγχώρεση ἀπό τόν Ἑσταυρωμένο καί
νά τόν παρακαλέσουμε σ΄ ὅσους ζητοῦν τήν προστασία του νά στείλει τίς ἀντιδόσεις
τῆς ἐγκράτειας, νά χαρίσει τούς καρπούς τῆς ἀφθαρσίας καί νά λάμψει τίς ἀστραπές
τῆς χάριτός του.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ
Γ΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
Διδαχή τοῦ
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ. Νικολάου
Κατά
τή σημερινή Κυριακή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως, ἀγαπητοί μου Χριστιανοί, ὅπου ἡ Ἐκκλησία
μᾶς ὑψώνει τόν Τίμιο Σταυρό, ὑπογραμμίζεται στό ἱερό Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα ἡ
σημασία καί ἡ ἀξία τῆς ψυχῆς «ὑπέρ ἧς Χριστός ἀπέθανε», σέ ἀντιδιαστολή ἀπό
τόν κόσμο τοῦ ὁποίου ὁλόκληρη ἡ ἀξία δέν ἰσοσταθμίζει μία ψυχή. Γι΄ αὐτή λοιπόν
τήν ἀτίμητη καί πολύτιμη ψυχή ἐπιβάλλεται νά γίνει λόγος, ἀφοῦ σήμερα οἱ ἄνθρωποι
ὄχι μόνο δέν τήν τιμοῦν, ἀλλά τήν ἀγνοοῦν καί τήν περιφρονοῦν. Οἱ περισσότεροι
ἄνθρωποι ἀγωνίζονται νά κερδίσουν τόν κόσμο, τή δόξα, τήν εὐτυχία, τά πλούτη
τοῦ φθαρτοῦ τούτου κόσμου. Δέν θέλουν νά κατανοήσουν τό ἄστατο τοῦ κόσμου
τούτου. Ὅτι ἡ ζωή αὐτή τρέχει πιό γρήγορα ἀπό τά νερά τοῦ ποταμοῦυ, ὅτι
μαραίνεται πιό εὔκολα ἀπό τά ἄνθη τοῦ ἀγροῦ, ὅτι ἀφανίζεται ἡ χαρά καί ἡ
δόξα της πιό γρήγορα ἀπό τίς ἀστραπές τοῦ οὐρανοῦ. Ἐνῶ ἡ ψυχή μένει ἀθάνατη
καί ὅτι οἱ δικοί της πνευματικοί θησαυροί ἔχουν αἰώνια ἀξία. Ἀλήθεια, ποῦ
εἶναι οἱ ἄρχοντες τῶν λαῶν, οἱ τύρανοι τῶν πόλεων, οἱ πλούσιοι τοῦ κόσμου
πού κέρδισαν καί χάρηκαν τή δόξα καί τήν εν ὐτυχία τοῦ κόσμου; Τί κέρδισαν; Τί
πῆραν μαζί τους στόν τάφο; Πέθαναν καί μαζί τους πέθανε καί ὁ κόσμος. Ἔχασαν ὅμως
τήν ψυχή τους καί μαζί μ΄ αὐτή τά ἔχασαν ὅλα, τόν οὐρανό, τόν παράδεισο, τήν αἰώνιο
ζωή, τόν Θεό. Τί μᾶς ὠφελεῖ λοιπόν ἐάν κερδίσουμε τόν κόσμο πού τελειώνει
μέ τή ζωή καί χάσουμε τήν ψυχή μας, πού εἶναι ἀθάνατη;
Ἀπό
τήν ἀρχαιότητα ὁ ἄνθρωπος ἐκοπίασε νά ἐρευνήσει τά βάθη τῆς φύσεως καί νά
κατανοήσει τί εἶναι ἡ ψυχή. Ὅλοι οἱ φιλόσοφοι ἀσχολήθηκαν μέ τήν ψυχή καί ἔδωσαν
διάφορες ἑρμηνεῖες στήν ὕπαρξή της. Οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας, βαθεῖς μελετηταί
τῆς Ἁγίας Γραφῆς, ἀλλά καί τῆς θύραθεν Γραμματείας, μᾶς δίνουν τήν ὀρθή ἀπάντηση
στό ἐρώτημά μας περί τῆς ψυχῆς.
Ἡ
ψυχή εἶναι ἡ πνοή τοῦ Θεοῦ τήν ὁποία ἐνεφύσησε στό πρόσωπο τοῦ ἀνθρώπου καθώς
τόν ἔπλασε. «Καί ἐνεφύσησε εἰς τό πρόσωπον αὐτοῦ πνοήν ζωῆς καί ἐγένετο ὁ ἄνθρωπος
εἰς ψυχήν ζῶσαν». Ὁ Θεός οὔτε πνεύμονες ἔχει, οὔτε στόμα, οὔτε χείλη, γιά νά
φυσήσει, ἀλλά ἐπειδή ὅταν ἔπλασε τό σῶμα εἶπε: «καί ἔπλασεν ὁ Θεός τόν ἄνθρωπον
χοῦν λαβών ἀπό τῆς γῆς» γι΄ αὐτό γιά νά διδάξει ὅτι ἡ ψυχή δέν εἶναι χῶμα, ἀλλά
ἄϋλη οὐσία, πῆρε τή λέξη «ἐνεφύσησε» γιά νά παραστήσει τή διαφορά σώματος καί
πνεύματος. Τό σῶμα εἶναι σύνθετο καί διαλύεται σ΄ ἐκεῖνα τά στοιχεῖα ἀπό τά ὁποῖα
καί ἔγινε, ἐνῶ ἡ ψυχή εἶναι ἁπλή καί οὐδέποτε διαλύεται. Τό σῶμα εἶναι ὑλικό,
γήϊνο, ὁρατό, θνητό καί φθαρτό, ἐνῶ ἡ ψυχή εἶναι πνεῦμα ἄϋλο, νοερό, ἀόρατο,
ἀθάνατο, ἄφθαρτο. Στήν ψυχή ἔδωσε ὁ Θεός τήν ἐξουσία καί ὅλες τίς δυνάμεις γιά
νά κυβερνᾶ ὁλόκληρη τή γῆ. Ἡ ψυχή εἶναι αὐτή πού σκέπτεται, συλλογίζεται,
προνοεῖ, σχεδιάζει, ἠθολογεῖ, ψυχολογεῖ, θεολογεῖ.
Ἐάν
ὁ Θεός ἔδωσε στήν ψυχή τήν ἐξουσία καί κυριότητα ὅλων τῶν πραγμάτων τῆς γῆς,
πολύ περισσότερο ἔδωκε σ΄ αὐτή τή δεσποτία τοῦ σώματος μέσα στό ὁποῖο κατοικεῖ.
Καί ἡ μέν ψυχή κατευθύνει καί καθοδηγεῖ τό σῶμα, ἀλλά καί τό σῶμα εἶναι ἐλεύθερο
νά ὑπακούσει ἤ ὄχι στά κελεύσματα τῆς ψυχῆς. Ὅταν τό σῶμα ὑπακούει στήν
ψυχή, τότε ὁ ἄνθρωπος εἶναι πράγματι ἄνθρωπος, εἰκόνα τοῦ Θεοῦ. Ὅταν ὅμως
συμβαίνει τό ἀντίθετο, δηλ. ἡ ψυχή ὑπακούει στίς ἐντολές τῆς σάρκας, τότε ὁ ἄνθρωπος
χάνει τήν ὡραιότητα καί γίνεται ζῶο ἄλογο. Ἡ ψυχή εἶναι ὁ κυβερνήτης τοῦ σώματος.
Ἡ ψυχή μᾶς κρούει τόν κώδωνα τοῦ κινδύνου ὅταν ἁμαρτάνουμε, ἡ ψυχή μᾶς φέρνει
τόν πόθο τῆς σωτηρίας, ἡ ψυχή μᾶς κάνει νά ἀγαπᾶμε, ἡ ψυχή μᾶς φέρνει πνευματικά
βιώματα, ἡ ψυχή μᾶς ἀνεβάζει στό Θεό, ἡ ψυχή μᾶς ξεχωρίζει ἀπό τά ἄλλα ζῶα.
Ὕστερα
ἀπ΄ ὅλα αὐτά ἔρχεται τό συμπέρασμα. Νά, τό καθῆκον τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ ἐπιμέλεια
τῆς ψυχῆς. Ἡ ἐπικράτηση ἀρμονίας ψυχῆς καί σώματος. Ἡ ἀγωγή τῆς ψυχῆς νά
κυβερνᾶ καί νά κατευθύνει τό σῶμα καί ἡ ἐκπαίδευση τοῦ σώματος νά ὑπακούει
στά κελεύσματα τῆς ψυχῆς. Ἴσως μερικοί νά ἀπορρίπτουν τήν τακτική αὐτή. Δέν
δέχονται καταπίεση στίς ἐπιθυμίες τῆς σάρκας. Ἔχουν γιά σύνθημά τους:
«φάγομεν πίωμεν, αὔριον γάρ ἀποθνήσκομεν». Παραδομένοι στίς ἡδονές τοῦ
κόσμου, ἀπορροφημένοι ἀπό τίς μέριμνες τῆς ζωῆς δέν ἔχουν καιρό νά
φροντίσουν τήν ἀθάνατη ψυχή τους. Γι΄ αὐτούς ὑπάρχει μόνο ὁ κόσμος πού μαζί μ΄
αὐτόν τελειώνει κι ἡ ὕπαρξή τους στόν τάφο. Σήμερα παρά ποτέ μπορεῖ νά
χαρακτηρισθεῖ ἡ γενεά μας «μοιχαλίς καί ἁμαρτωλός» γιατί ἐγκατέλειψε τόν
Θεό καί προσκυνεῖ τά εἴδωλα, ἀποστάτησε ἀπό τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ καί ἔγινε
δούλη τῶν θελημάτων τοῦ διαβόλου.
Ἀγαπητοί μου
Χριστιανοί.
Καθημερινά ἡ Ἐκκλησία
μας δέεται γιά τή σωτηρία τῶν ψυχῶν μας. Ἐπικαλεῖται τήν Χάρη τοῦ ἁγίου
Πνεύματος γιά τό φωτισμό τῶν χριστιανῶν, ὥστε νά ἀγωνίζονται ἀδιάκοπα γιά
τή σωτηρία τῆς ψυχῆς των. Δέν περιφρονεῖ τό σῶμα. Ἀναγνωρίζει, ὅτι εἶναι
Ναός τοῦ ἁγίου Πνεύματος καί προσπαθεῖ νά τόν διατηρεῖ καθαρό καί ἄμωμο.
Προτρέπει τούς πιστούς νά φροντίζουν τήν ψυχή τους «ἐπιμελεῖσθε δέ ψυχῆς
πράγματος ἀθανάτου». Ἡ ἀξία της εἶναι ἀνυπολόγιστη. Γι΄ αὐτή σταυρώθηκε
ὁ Χριστός. Αὐτή πάλι θά σταθεῖ μπροστά στό φρικτό Βῆμα τῆς Δευτέρας Παρουσίας
νά δώσει λόγο γιά τά ἔργα της.
Ἄς φυλάξουμε τήν ψυχή
μας καθαρή ἀπό τίς ἡδονές τοῦ μάταιου τούτου κόσμου καί ἄς ἔχουμε ὑπ΄ ὄψιν
τήν μεγάλη ἀλήθεια πού ὑπογραμμίζει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος: «ὁ σπείρων εἰς τήν
σάρκα ἑαυτοῦ ἐκ τῆς σαρκός θερίσει φθοράν, ὁ δέ σπείρων εἰς τό πνεῦμα ἐκ τοῦ
πνεύματος θερίσει ζωήν αἰώνιον».
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου