«Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν. οι δε εκζητούντες τον Κύριον, ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού».
Με
αφορμή την ευαγγελική περικοπή της Η΄Κυριακής του Ματθαίου
(Ματθ.ιδ΄14-22), που ακούσαμε την 18η Αυγούστου του 2013 στους ναούς
όλης της Ορθοδοξίας και αφορούσε το θαύμα του πολλαπλασιασμού των πέντε
άρτων από τον Ιησού, αναρτήσαμε σήμερα στην ιστοσελίδα του ναού μας,των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, των Ανθοκήπων της Ευκαρπίας,αυτό
το μικρό άρθρο σχετικά με το τυπικό της τελετής της Αρτοκλασίας, τον
συμβολισμό και την προέλευση του για να γνωρίζουμε εμείς οι χριστιανοί
πως στην πίστη μας τίποτε δεν είναι τυχαίο και πως όλα όσα
διαδραματίζονται στην Εκκλησία του Χριστού, αρχή και τέλος έχουν τον
Ίδιο τον Ιδρυτή της.
Ο όρος Αρτοκλασία σημαίνει ο τεμαχισμός του άρτου και συναντάται μόνο στα λειτουργικά βιβλία της Εκκλησίας μας. Η ακολουθία της Αρτοκλασίας εσφαλμένα λέγεται από τους πιστούς και αρτοπλασία.
Έτσι στη Λειτουργική, Αρτοκλασία αποκαλούμαι τον τεμαχισμό των άρτων που προηγουμένως έχουν ευλογηθεί από ιερέα ή Αρχιερέα και στη
συνέχεια διανέμονται στο εκκλησίασμα. Οι ευλογούμενοι άρτοι είναι
πέντε, ισάριθμοι δηλαδή μ΄ εκείνους που ευλόγησε ο Χριστός στην έρημο
και στη συνέχεια διανεμήθηκαν στο πλήθος. Μαζί με τους άρτους
ευλογούνται επίσης μικρές ποσότητες οίνου και ελαίου που φέρονται σε
μικρές φιάλες.
Η τελετή
της αρτοκλασίας ή της «ευλογήσεως των άρτων» είναι παλαιότατη
λειτουργική πράξη και έχει τις ρίζες της στους αποστολικούς χρόνους.
Θεωρείται κατάλοιπο από τις «αγάπες», τα κοινά γεύματα των πρώτων
χριστιανών, που διασώζει και το αρχαίο όνομα της Θείας Ευχαριστίας
(κλάσις του άρτου), καθώς και τον τρόπο τεμαχισμού και διανομής της.


Η Αρτοκλασία όμως αποσκοπούσε και αποσκοπεί ακόμα και στην θεραπεία πρακτικής μοναστικής ανάγκης. Στα μοναστήρια, δηλαδή, οι μοναχοί αφού νήστευαν ολόκληρη την ημέρα της παραμονής κάθε μεγάλης εορτής, ήταν υποχρεωμένοι μα παραμείνουν στο ναό και να μην απομακρυνθούν, μετά τον εσπερινό, προκειμένου να συνεχίσουν την ολονυκτία και να τύχουν δια της αρτοκλασίας "παραμυθίας" και "στήριξης". Η ευλογία των άρτων, "ανά πέντε", του οίνου "ανά στάμνον μεστήν" καθώς και του ελαίου γινόταν με σύντομη ευχή αμέσως μετά τη λεγόμενη "λιτή", (έπειτα από τη μεγάλη δέηση), περί το τέλος του εσπερινού. Ακολουθούσε ο τεμαχισμός και η διανομή από τον "κελλαρίτη" που βρίσκονταν στον νάρθηκα ή την λιτή, δηλαδή στο χώρο μεταξύ νάρθηκα και κυρίως ναού, όπου τελούταν η δέηση της "λιτής", εξ ου και η ονομασία του χώρου. Μαζί με τον άρτο διανέμονταν, κατά το Τριώδιο και "ανά εξ ισχάδες ή φοίνικες" (ανά 6 σύκα ξερά ή χουρμάδες) και από "ενός κρασοβολίου οίνος" (ένα ποτήρι κρασί). Το έλαιο που ευλογούνταν πιθανώς χρησιμοποιούνταν στο μεγάλο κανδήλι του τιμώμενου Αγίου.

Ο άρτος συμβολίζει ακόμη την Εκκλησία, καθώς τα μέλη της –οι πιστοί- ήταν πριν διεσπαρμένα όπως το σιτάρι στους αγρούς, αλλά δια του Χριστού συνήχθησαν (συγκεντρώθηκαν) σε ένα σώμα.

Ο άγιος Συμεών Θεσαλονίκης γράφει πως η αρτοκλασία είναι "άνωθεν παραδεδομένη εκ του Σωτήρος αυτού".

Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου