ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ
Α΄ ΛΟΥΚΑ
Διδαχή τοῦ
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ. Νικολάου
Συγκινητική
ὑπῆρξε, ἀγαπητοί μου Χριστιανοί, ἡ συναίσθηση καί ἡ ὁμολογία τοῦ Ἀποστόλου
Πέτρου. Βλέποντας τό θαῦμα ἀνεγνώρισε τό μεγαλεῖο καί τήν παντοδυναμία τοῦ
Χριστοῦ καί προσδιόρισε τή δική του σμικρότητα καί ἁμαρτωλότητα. Ἔπεσε στά
πόδια τοῦ Χριστοῦ, ἄνοιξε τήν καρδιά του καί μπροστά σέ ὅλους ἐξομολογήθηκε:
«Κύριε δέν εἶμαι ἄξιος νά σέ φιλοξενῶ στό πλοῖο μου ἐπάνω, γιατί εἶμαι ἄνθρωπος
ἁμαρτωλός». Ὁ Κύριος τόν καθυσήχασε καί δέχθηκε τήν ὁμολογία του σάν τή
μεγαλύτερη ἀπόδειξη γνησίας μετανοίας. Μέ τήν πράξη αὐτή ἄνοιξε ἕνα νέο
κεφάλαιο στή ζωή του. Ἀπό ψαράς τῆς Γαλιλαίας ἔγινε κήρυξ καί ἀπόστολος τοῦ
Χριστοῦ.
Ἡ
ὁμολογία τοῦ Ἀποστόλου ἀποτελεῖ ἕνα βασικό καί ἀπαραίτητο συστατικό τοῦ
μυστηρίου τῆς ἐξομολογήσεως, γιά τό ὁποῖο θά σημειώσουμε μερικές ἁπλές σκέψεις.
Τό
μυστήριο τῆς ἐξομολογήσεως ἵδρυσε ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, ὅταν στό ὑπερῶο τῆς Ἱερουσαλήμ
μετά τήν ἀνάστασή του ἔδωκε στούς μαθητές του τήν ἐξουσία «τοῦ δεσμεῖν καί
λύειν» τίς ἁμαρτίες τῶν ἀνθρώπων λέγοντας: «ἄν τινων ἀφῆτε τάς ἁμαρτίας ἀφίενται
αὐτοῖς, ἄν τινῶν κρατῆτε κεκράτηνται». Οἱ Ἀπόστολοι ἔδωσαν τήν ἐξουσία αὐτή
μέ τή χειροτονία στούς διαδόχους τους ἐπισκόπους καί πρεσβυτέρους καί ἀπό ἐκείνους
ἀλυσιδωτά μέχρι σήμερα ἔφθασε στήν Ἐκκλησία, στήν ὁποία οἱ ἐπίσκοποι καί οἱ
πρεσβύτεροι διαχειρίζονται πρός τό συμφέρον τῶν ἀνθρώπων τήν ἐξουσία τῆς ἀφέσεως.
Τό
μυστήριο τῆς ἐξομολογήσεως - μετανοίας εἶναι ἀπό τά πιό βασικά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας. Χωρίς μετάνοια δέν ὑπάρχει σωτηρία. Τά δάκρυα
τῆς μετανοίας εἶναι δεύτερο βάπτισμα πού καθαρίζει τήν ψυχή ἀπό τούς μολυσμούς
τῆς ἁμαρτίας. Γι΄ αὐτό ὁ Κύριος πρῶτα ἐκήρυξε στό λαό μετάνοια κι ὕστερα, ἐπάνω
στό θεμέλιό της, οἰκοδόμησε τήν διδασκαλία του.
Ἡ
ἐξαγόρευση τῶν ἐσωτερικῶν ἐνοχικῶν μας καταστάσεων ἀνταποκρίνεται σέ ἀνάγκη τῆς
ψυχῆς, ἡ ὁποία θέλει νά ἀποβάλει κάθε τι πού τήν ἐνοχλεῖ καί τῆς δημιουργεῖ
ἐνοχή.
Ἡ
ψυχή εἶναι πλασμένη ἀπό τόν Θεό γιά τήν τελειότητα. Δέν ἐπιδέχεται τήν παραμικρή
κηλίδα ἁμαρτίας. Εἶναι σάν τό μάτι πού μόλις προσβληθεῖ ἔστω καί ἀπό ἕνα ἀνεπαίσθητο
σκουπίδι, δακρύζει, πονάει καί ὑποφέρει. Καί ἡ πιό μικρή παράβαση δημιουργεῖ
πρόβλημα. Τότε ὀρθώνει τή φωνή της ἡ συνείδηση, μᾶς ἐλέγχει, μᾶς κατηγορεῖ, μᾶς
κακίζει γιά τήν ἀθέτηση τοῦ νόμου τοῦ Θεοῦ καί μᾶς προτρέπει νά ἐπανορθώσουμε
τό σφάλμα.
Ἡ
συνείδηση εἶναι ὁ ἐσωτερικός δικαστής, ἡ φωνή τοῦ Θεοῦ. Ὁ μόνος τρόπος ἀπαλλαγῆς
μας ἀπό τίς ἐνοχές τῆς συνειδήσεως εἶναι τό μυστήριο τῆς Μετανοίας. Δυστυχῶς, μερικοί ἀπορρίπτουν τή μέθοδο αὐτή
τῆς Ἐκκλησίας καί καταφεύγουν σέ διάφορους «σωτῆρες» (νευρολόγους, ἀστρολόγους,
πνευματιστές), ὅπου ξοδεύουν ὁλόκληρες περιουσίες μέ τήν ἐλπίδα νά ἀπαλλαγοῦν
ἀπό τό μαρτύριο πού τούς βασανίζει. Στήν ἀρχή, μέ τή δύναμη τῆς αὐθυποβολῆς,
νομίζουν ὅτι ἀπαλλάσσονται. Ἀργότερα ὅμως πάλι ξαναπέφτουν στήν ἴδια τραγική
κατάσταση τῆς μελαγχολίας.
Ἕνας
εἶναι ὁ δρόμος τῆς σωτηρίας, τό μυστήριο τῆς Μετανοίας. Ἡ καθαρή ἐξομολήγηση.
Τό ἀνοιγμα τοῦ βιβλίου τῆς συνειδήσεως μπροστά στό πετραχήλι τοῦ πνευματικοῦ
καί ἡ ἐκζήτηση τοῦ θείου ἐλέους. «Ἡ μετάνοια ξαναφέρνει στήν καρδιά τή
χαρά.
Πολλοί
χριστιανοί δυσκολεύονται νά κάνουν καθαρή ἐξομολόγηση. Ντρέπονται καί διστάζουν νά ὁμολογήσουν
μερικά ἁμαρτήματα, τά ὁποῖα θεωροῦν μεγάλα. Πηγαίνουν στόν πνευματικό, λένε ἐκεῖνα
πού θέλουν καί κρατοῦν ἄλλα. Φυσικά φεύγουν ἀνικανοποίητοι, ὅπως πῆγαν, μέ τό
ἴδιο βάρος. Πέφτουν θύματα τοῦ ἐγωισμοῦ τους καί παγιδεύονται στήν ὕπουλη
παγίδα τοῦ διαβόλου, ὁ ὁποῖος δέν θέλει τή σωτηρία τοῦ ἁμαρτωλοῦ.
Ὁ
πονηρός παρουσιάζει μικρή καί ἀσήμαντη τήν ἁμαρτία πρίν τή διάπραξή της. Μετά
ὅμως τή διογκώνει, τήν παρουσιάζει βουνό γιά νά αἰχμαλωτίσει μιά γιά πάντα τόν
ἄνθρωπο, λέγοντάς του ὅτι εἶναι ἀκατόρθωτη κάθε προσπάθεια ὑπερνικήσεως τοῦ
πάθους. Μεγαλώνει τό αἴσθημα τῆς ντροπῆς καί ἐμποδίζει τήν διάθεση ἐξαγορεύσεως.
Γιά
νά θεραπεύσουμε ὅμως τήν ψυχή πρέπει νά ξεριζώσουμε τήν ἁμαρτία. Καί τό ξερίζωμα γίνεται μέ τήν ὁμολογία καί
τή μετάνοια. Οἱ στεναγμοί, χωρίς τήν ὁμολογία καί τά δάκρυα, χωρίς τήν ἐξαγόρευση
μπορεῖ νά ὑποκρύπτουν ἐγωισμό. Μόνο μέ
τήν ταπεινή καί καθαρή ὁμολογία ἀποβάλλεται τό δηλητήριο τῆς ἁμαρτίας. Ὅπως ἕνα
ἐπιβλαβές φαγητό προξενεῖ πόνους στό στομάχι κι ἄν δέν τό ἐμέσουμε δέν ἡσυχάζουμε,
ἔτσι καί ἡ ἁμαρτία προξενεῖ πόνο καί φθορά στήν ψυχή κι ἄν δέν τήν ἐμέσουμε
δέν σωζόμεθα. Θά πρέπει λοιπόν νά ἀνοίξουμε τήν καρδιά μας. Νά φανερώσουμε
μέ ταπείνωση καί συστολή στόν πνευματικό ὅλες τίς ἁμαρτίες μας. Νά μή κρύψουμε
κανένα ἁμάρτημα.
Ἀγαπητοί
μου Χριστιανοί. Ἡ ἐξομολόγηση εἶναι ἡ βάση τῆς σωτηρίας μας. Ἀρκεῖ νά τήν τελοῦμε καί νά τήν δεχόμαστε ὅπως
πρέπει, μέ φόβο Θεοῦ καί μέ πίστη, ὅτι εἶναι τό κατ΄ ἐξοχήν μυστήριο τῆς
φιλανθρωπίας τοῦ Θεοῦ. Ἡ Ἐκκλησία μέ τό μυστήριο τῆς ἐξομολογήσεως δέν
δικάζει, ἀλλά συγχωρεῖ. Δίνει ἄφεση σ΄ ὅποιον μέ ταπείνωση ζητήσει τή χάρη
της. Στούς ἀδύναμους μετά τή συγχώρεση δίνει τίς παιδαγωγικές εὐκαιρίες τῶν
ἐπιτιμίων, ὄχι σάν τιμωρία γιά τά ἁμαρτήματά τους, ἀλλά σάν βακτηρία γιά νά
στηρίζονται στήν πορεία τῆς σωτηρίας τους μέχρις ὅτου ἀποκτήσουν τήν ἀπαραίτητη
σταθερότητα καί δύναμη.
Μακάρι
ὅλοι οἱ ἄνθρωποι νά κατανοοῦσαν τήν εὐεργετική σημασία τοῦ μυστηρίου τῆς ἐξομολογήσεως.
Θά μποροῦσαν νά λύσουν ὅλα τά ἐσωτερικά προβλήματα πού καταδυναστεύουν τή ζωή
τους.
Ἡ
ἐξομολόγηση εἶναι ἀνανέωση ζωῆς.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ
Α΄ ΛΟΥΚΑ
Διδαχή τοῦ
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Στή
λίμνη Γενησαρέτ μᾶς μετέφερε σήμερα, ἀγαπητοί μου Χριστιανοί, τό ἱερό
Ε[υαγγέλιο. Ἐκεῖ ὁ Κύριος ἔκαμε μεγάλο θαῦμα γιά τό ὁποῖο μᾶς μιλάει ὁ Εὐαγγελιστής
Λουκᾶς. Στό σημεῖο ἐκεῖνο ὅπου σήμερα βρίσκεται ἡ Ἐκκλησία τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων
συνάντησε τούς μετέπειτα Ἀποστόλους καί μαθητάς του τόν Σίμωνα καί τούς δύο ἀδελφούς
Ἰάκωβο καί Ἰωάννη, νά πλένουν τά δίχτυα. Στίς παρακλήσεις τοῦ λαοῦ γιά
διδασκαλία, διάλεξε γιά βῆμα τό πλοιάριο τοῦ Σίμωνος, τό ὁποῖο μέ μεγάλη
προθυμία προσέφερε ὁ ἁπλοϊκός ψαρᾶς. Καί μετά θέλοντας νά ἀμείψει τό Σίμωνα
γιά τή φιλοξενία, τοῦ ὑπέδειξε νά ἀνοιχτεῖ λίγο στή λίμνη καί νά ρίξει τά
δίχτυα. Ὁ Σίμων αἰχμαλωτισμένος ἀπό τά λόγια τοῦ διδασκάλου ὑπάκουσε, ἄν καί
ἤξερε ἀπό τήν πολύωρη ταλαιπωρία τή νύχτα ὅτι ἐκείνη τή μέρα ὁ τόπος δέν εἶχε
ψάρια. Δέν εἶχαν προλάβει καλά - καλά νά ρίξουν τά δίχτυα καί ἀμέσως γέμισαν
ψάρια λές καί κάποιος τά ὁδηγοῦσε ἐκεῖ. Ἀπό
τό πλήθος κινδύνεψε τό πλοῖο τοῦ Σίμωνα νά βυθισθεῖ καί χρειάσθηκε νά ἔλθουν
καί οἱ ἄλλοι μέ τό δικό τους πλοῖο γιά νά σηκώσουν ὅλα τά δίχτυα. Βλέποντας ὁ
Πέτρος τό θαῦμα καταλήφθηκε ἀπό δέος, γονάτισε συγκλονισμένος μπροστά στόν
Κύριο καί μέ δάκρυα στά μάτια εἶπε: «Σέ παρακαλῶ, Κύριε, βγές ἀπό τό πλοῖο μου
γιατί εἶμαι ἄνθρωπος ἁμαρτωλός».
Ὁ
Πέτρος ἀναγνωρίζει ὅτι ὁ Χριστός δέν ἦταν ἕνας ἁπλός προφήτης, ἀλλά ὁ ἴδιος ὁ
Θεός καί συναισθανόμενος τήν ἁμαρτωλότητά του τόν παρακαλεῖ νά βγεῖ ἀπό τό
πλοῖο του μήπως καί οἱ ἁμαρτίες του μειώσουν τό μεγαλεῖο τῆς θεότητός του. Αἰσθάνεται
ἀνάξιος νά φιλοξενεῖ τό Χριστό.
Ὁ
Ἰησοῦς ὅμως ἀμέσως τόν καθησυχάζει. «Μή φοβοῦ ἀπό τοῦ νῦν ἀνθρώπους ἔσῃ ζωγρῶν».
Μπορεῖ νά εἶσαι ἁμαρτωλός, τοῦ λέγει, μή φοβᾶσαι ὅμως. Ἀπό τή στιγμή πού ἀναγνωρίζεις
τήν κατάστασή σου σώζεσαι. Καί ὄχι μόνο αὐτό, ἀλλά ἀξιώνεσαι νά γίνεις ψαρᾶς ἀνθρώπων.
Βέβαια ὁ Πέτρος δέν ἦταν ἁμαρτωλός σάν τόν τελώνη ἤ σάν τόν Ζακχαῖο ἤ σάν τόν
Παῦλο. Μπορεῖ νά εἶχε ἐλαττώματα, μπορεῖ νά χρησιμοποιοῦσε στό ἐμπόριο τό ψέμα
καί τήν παρανομία, ὅμως ἦταν καλός οἰκογενειάρχης, πιστός Ἑβραῖος, ἁπλοϊκός ἄνθρωπος.
Μπροστά στό Χριστό ἀνοίγουν τά μάτια τῆς ψυχῆς του καί συναισθάνεται τίς ἁμαρτίες
του, συγκρίνει τόν ἑαυτό του μέ τόν Θεό καί μ΄ αὐτό τόν ἁπλοϊκό καί αὐθόρμητο
τρόπο ἐξωτερικεύει τή συντριβή του. Ὁ Πέτρος ἔχει αὐτογνωσία, τό πρῶτο καί ἀπαραίτητο
στοιχεῖο τῆς μετανοίας. Αὐτή ἡ ἀρετή τόν συνώδευε σέ ὅλη του τή ζωή. Σάν ἄνθρωπος
ἔπεσε πάλι, ἀλλά ἀναγνώρισε τά λάθη του, «ἔκλαυσε πικρῶς» καί ὄχι μόνο σώθηκε, ἀλλά
ἀξιώθηκε μεγάλης τιμῆς ἀπό τόν Κύριο. Ἦταν ἕνας ἀπό τούς ἀγαπημένους Μαθητάς.
Γι΄ αὐτόν γίνεται εἰδικός λόγος στίς ἐμφανίσεις τοῦ Χριστοῦ. Ἀπό τό στόμα τοῦ ἀναστάντος
ἄκουσε τά ἀποστολικά λόγια: «Βόσκε τά ἀρνία» καί μέχρι σήμερα παρίσταται στίς ἁγιογραφίες
κρατώντας «τάς κλεῖς τῆς Βασιλείας τῶν οὐρανῶν». Ὁ Πέτρος ὑπογραμμίζει ὅτι τό
κλειδί γιά τήν εἴσοδό μας στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ αὐτογνωσία.
Τό
μεγαλύτερο ἁμάρτημα τοῦ ἀνθρώπου τῆς ἐποχῆς μας δέν εἶναι ἡ ἀπιστία, οὔτε ἡ
σαρκολατρεία, οὔτε ἡ φιλαργυρία, οὔτε ἡ ὑλοφροσύνη εἶναι ἡ ἔπαρση.
Κατάσταση ἀπό τήν ὁποία δύσκολα μπορεῖ νά ἀπαλλαγεῖ κανείς καί συνεπῶς νά σωθεῖ.
Μπορεῖ ὁ σαρκολάτρης κάποτε νά ἀηδιάσει τήν ἁμαρτία καί νά συνέλθει. Μπορεῖ
κάποτε ὁ φιλάργυρος νά μετανοήσει καί νά σωθεῖ. Ὁ ἐγωϊστής ὅμως, ὁ ὑπερήφανος
ἄνθρωπος ἄν δέν ταπεινωθεῖ, ἄν δέν προσγειωθεῖ, ἄν δέν ἀπαλλαγεῖ ἀπό τό
δηλητήριο τῆς ἐπάρσεως δέν μπορεῖ νά σωθεῖ. Ἡ ἔπαρση εἶναι ἕνας δηλητηριώδης ἰός
πού προσβάλλει τόν ὅλο ἄνθρωπο. Ὁ ἐγωϊστής δέν σκέπτεται σωστά, δέν ἐνεργεῖ
σωστά. Ζεῖ σ΄ ἄλλους κόσμους. Σκέπτεται ἀπάνθρωπα. Κάνει τόν ἑαυτό του κέντρο
τῆς ζωῆς. Καθημερινό του μέλημα εἶναι πῶς νά κάμει τό δικό του, πῶς ν΄ ἀνεβεῖ
ψηλότερα ἀπ΄ τούς ἄλλους, πῶς νά ἐπικρατήσει. Ὁ ἐγωϊστής δέν ἔχει Χάρη Θεοῦ ἔστω
κι ἄν ζεῖ μέσα στόν ἐκκλησιαστικό χῶρο, ἔστω κι ἄν προσεύχεται, ἔστω κι ἄν ἀγρυπνεῖ,
ἔστω κι ἄν νηστεύει. Γίνεται ὄργανο τοῦ διαβόλου καί ὁδηγεῖται στήν ἀπώλεια.
Θέλει βέβαια ὁ Θεός νά σώσει καί τόν ὑπερήφανο ἄνθρωπο. Προσκρούει ὅμως στήν
πεισματική ἄρνηση τοῦ ἴδιου τοῦ ἐγωϊστή πού γιά Θεό ἔχει τόν ἑαυτό του.
Ὁ
ἐγωϊστής ἄνθρωπος εἶναι στήν οὐσία ἄφρων. Δέν ἔχει φρόνηση, δηλ. μυαλό.
Ἀναφέρεται
στό Γεροντικό ὅτι κάποτε ὁ Μέγας Ἀντώνιος εἶδε ὅλες τίς παγίδες τοῦ διαβόλου ἁπλωμένες
στή γῆ καί ἀναστέναξε βαθειά καί εἶπε: «Ποιός τάχα μπορεῖ νά τίς διαφύγει; Καί
ἄκουσε φωνή νά τοῦ λέγει: ἡ ταπεινοφροσύνη.
Ἡ
ταπεινοφροσύνη εἶναι ἡ βάση ὅλων τῶν ἀρετῶν. Ἀποτελεῖ θεμέλιο τοῦ ἠθικοῦ οἰκοδομήματος
κάθε ψυχῆς. Εἶναι χάρισμα θεϊκό ἀφοῦ ὁ Χριστός εἶναι ἡ ἐνσάρκωση τ~ης
ταπεινοφροσύνης. Ἐκεῖνος «ἐταπείνωσε ἑαυτόν γενόμενος ὑπήκοος μέχρι θανάτου,
θανάτου δέ Σταυροῦ. (Φιλιπ. Β΄8). Κατά τή διάρκεια τῆς ἐπιγείου ζωῆς μᾶς δίδαξε
πῶς πρέπει νά πολιτεύεται κάθε ἄνθρωπος. «Λοιδορούμενος οὐκ ἀντελοιδόρει καί
πάσχων οὐκ ἠπείλει». Μέ τό θεῖο λόγο του μᾶς νουθετεῖ συνεχῶς νά ζοῦμε μέ
ταπείνωση, ἁπλότητα καί ἀγάπη.
Ἡ
ταπείνωση γιά τό σημερινό ἄνθρωπο εἶναι δυσκατόρθωτη ἀρετή: Σημαίνει θάνατο τοῦ
«ἐγώ» καί ἕνωσή του μέ τό «ἐμεῖς τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ ταπεινοφάνεια καί ἡ
ταπεινολογία εἶναι μιά ἄλλη τραγική καί ὕπουλη ὄψη τῆς ἐπάρσεως. Ἡ βίωση στήν
καθημερινή ζωή τῆς ταπεινώσεως εἶναι αὐτή πού χαριτώνει τόν πιστό. Τό νά δέχεται
ὕβρεις καί χλευασμούς μέ σιωπή. Νά ὑπομένει ραπίσματα καί συκοφαντίες μέ
πραότητα. Νά ἀνταποδίδει στό μῖσος τήν ἀγάπη, στήν κακία τή συγχωρητικότητα,
στό ψεῦδος τήν ἀλήθεια, στήν περιφρόνηση τήν τιμή, στήν ἀσπλαχνία τήν ἐλεημοσύνη.
Μέ τήν ταπείνωση ἔρχεται ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ καί μόνο τότε καθαρίζονται τά αἰσθητήρια
τῆς ψυχῆς, φεύγει ὁ ζόφος τῆς ἁμαρτίας καί διακρίνει ὁ ἄνθρωπος τή χοϊκότητά
του, συναισθάνεται τήν ἁμαρτωλότητά του καί ὕστερα ἐκζητεῖ τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Ὁ
Ἀπ. Πέτρος, αὐτός ὁ ἁπλοϊκός ψαρᾶς, ἀξιώθηκε νά διακρίνει τό μεγαλεῖο τοῦ Θεοῦ.
Ὅμως πολλοί ἄλλοι ἐπειδή εἶχαν τό ἐπικάλυμμα τῆς ἁμαρτίας, ἄν καί τόν συνανεστρέφοντο
καθημερινά, ἐν τούτοις δέν εἶδαν τή δόξα καί τό μεγαλεῖο του.
Ἀγαπητοί
μου χριστιανοί. Ἄν δέν ἀποκτήσουμε ταπείνωση δέν μποροῦμε νά γνωρίσουμε τό Θεό.
Ἀπό τήν ταπείνωση ξεπηδᾶ ἡ αὐτογνωσία πού εἶναι ἡ πρώτη βαθμίδα τῆς κλίμακας
πού θά μᾶς ὁδηγήσει στό Θεό. Ἄς παρακαλοῦμε τό Θεό νά μᾶς χαρίζει ταπείνωση,
γιατί αὐτή καί ἀπό μεγάλα κακά γλυτώνει τόν ἄνθρωπο καί τόν σκεπάζει ἀπό
μεγάλους πειρασμούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου