7 Σεπ 2014

Διδαχή τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
 
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ
Διδαχή το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
 
         Τόν σκοπό τς νανθρωπήσεως το Θεο μς ποκαλύπτουν τά ερά λόγια, πού κούσαμε σήμερα στό ερό Εαγγέλιο, γαπητοί μου Χριστιανοί.  Θεός γινε νθρωπος, γιά νά σώσει τόν νθρωπο. Γιά νά χαρίσει στόν φθαρτό καί χοϊκό         νθρωπο τήν αώνιο ζωή.  κενο πού ζητε πό ατόν εναι  τελεία πί­στη,  υϊκή φοσίωση καί  δουλική μπιστοσύνη. Γιά νά κατοικήσει στίς καρ­διές μας ζητε νά ξέλθουμε πό τό γώ καί νά χωρήσουμε μέ γάπη πρός τή δική του γάπη. Νά νεκρώσουμε τόν παλαιό νθρωπο τν πιθυμιν καί τν πο­λαύσεων καί νά ξαναγεννηθομε «ν Χριστ».
       κενος πού χει πίστη δέν χάνεται ποτέ μέσα στά κύματα τς ζως, μς επε σήμερα  Κύριος. Ατή τήν λήθεια δέν μπορε κανείς νά μφισβητήσει. ψευδες μάρτυρες τς δυνάμεως τς πίστεως εμαστε λοι ο χριστιανοί πού στή ζωή μας χουμε δε λοφάνερη τήν δύναμη το Θεο καί τή μεσιτεία τν γίων. ναρίθμητα μικρά καί μεγάλα θαύματα πού συνέβησαν καί καθημερινά συμβαίνουν στούς νθρώπους τς πίστεως πογραμμίζουν ατή τήν λήθεια, τι  Θεός ποτέ δέν γκαταλείπει τούς νθρώπους, πού πιστεύουν σ΄ Ατόν κι χουν ναθέσει λόκληρη τή ζωή τους στήν πατρική πρόνοιά Του. «Μεγάλα τά τς πίστεως κατορθώματα» ψάλλει   κκλησία μας. σο κι ν μερικοί θεοι πι­στήμονες τς ποχς μας πεισματικά ποδίδουν τίς θαυμαστές λλαγές τς ζως μας σέ συμπτώσεις  στίς κρυμμένες σωτερικές δυνάμεις το διου το                              νθρώπου,  πραγματικότητα βο, τι    νίατη ρρώστια θεραπεύθηκε μέ τή Χάρη το Θεο,  παρ΄ λίγον τραγωδία ποφεύχθηκε μέ τήν πέμβαση τς Παναγίας,  δοκιμασία ξεπεράστηκε μέ τή δύναμη τς προσευχς.
       λλά  πίστη δέν σώζει τόν νθρωπο μόνο πό τίς δοκιμασίες καί τίς τα­λαι­πωρίες τς ζως˙ κυρίως τόν σώζει πό τήν αώνια πώλεια τς ψυχς. κενος πού πιστεύει στό Θεό νικ τό φόβο το θανάτου. πως ο βραοι μέ τό χάλ­κινο φίδι άτρευαν κείνους πού πεφταν θύματα τν φιδιν, τσι καί  η­σος Χριστός θεραπεύει πό τό δηλητήριο το θανάτου κείνους, πού τενίζουν τό μυστήριο το Σταυρο καί ζον στή ζωή τους τό θέλημά Του. Γιά τούς πιστούς  θάνατος γίνεται μιά μετάβαση πό τόν κόσμο τς φθορς, στόν κόσμο τς φθαρ­σίας. Γιά τούς πιστους  θάνατος εναι αώνια καταδίκη καί μαρτύριο. Μόνο ποιος εναι νωμένος μέ τόν ναστημένο σταυρωμένο δέν χάνεται μέσα στήν βυσσο το δου, λλά μέσα πό τή χοϊκότητα το τάφου βλαστάνει πως  σπόρος τς γς στή χώρα τς αωνιότητος.
         κενος πού ρνεται τήν πίστη στόν σταυρωμένο ησο Χριστό εναι τρα­γι­κή προσωπικότητα. Ζε χωρίς λπίδα καί σκοπό. Μπορε νά χει πλούτη καί νέ­σεις. Μπορε νά χει τή δύναμη τς ξουσίας. Μπορε νά γεμίζει τή ζωή του μέ ,τι τόν εφραίνει. Στήν οσία μως εναι δυστυχισμένος γιατί λες ο χαρές του σταματον δ. Καμμιά τέτοια χαρά δέν χει περκόσμιες πεκτάσεις. λες τίς σκεπάζει  πλάκα το τάφου γιατί μέ τή διάλυση το σώματος κι ατές δια­λύο­νται.
       κενος μως πού πιστεύει στόν Κύριο, πιστεύει στήν θανασία. Ποτέ δέν πνίγεται πό τό γχος καί τό φόβο το θανάτου, γιατί γνωρίζει, τι μέ τή δύναμη το Χριστο θά νικήσει τό θάνατο. Ποτέ δέν ασθάνεται πλήξη καί μελαγχολία, γιατί γεμίζει τή ζωή του μέ τό ραμα το Παραδείσου, πού χει τοι­μά­σει  Κύριος γιά τούς ργάτες το γαθο. Μέ ατή τή δύναμη ο γιοι Μάρ­τυρες μέ χαρά σκυβαν τόν αχένα τους κάτω πό τή λαιμητόμο τν θέων τυράν­­νων καί ψάλλοντες πεφταν μέσα στά γρια θηρία. Μέ τή δύναμη τς πί­στεως  νθρωπος καταφέρνει νά ζε μέσα στή ζούγκλα τς ζως ρμονικά, πο­χω­ρώντας, συγχωρώντας, νεχόμενος, παραμερίζοντας τό δικό του συμφέ­ρον καί θέτοντας περάνω πάντων τίς ντολές το Θεο.
       Περισσότερο πό ποτέ λλοτε σήμερα χει φαρμογή  λόγος το Εαγγε­λίου, τι ποιος πιστεύει στό Θεό δέν χάνεται καί ντίθετα ποιος ζε μακρυά πό τό Θεό βαδίζει πρός τήν τελεία καταστροφή.
       Μέσα στή σημερινή πολιτισμένη κοινωνία, στήν ποία πικρταε  νόμος τς ζούγκλας μέ τίς πικίνδυνες κρότητες καί τίς πιχειρούμενες κατεδαφίσεις κάθε παραδόσεως καί καθαιρέσεως κάθε δανικο που  ζωή, δίως στίς μεγα­λου­­­πόλεις, κατάντησε πικίνδυνη καί  καθένας ζε μέ τόν φιάλτη το τρο­μο­κρά­τη,  το γκληματία  το ναρκομανος, χει χάσει τή σιγουριά καί τήν ε­ρή­νη του, δέν πάρχει καμμιά δύναμη πού θά μπορέσει νά γγυηθε τή σω­τη­ρία μας παρά μόνο  δύναμη το Θεο.
       Σήμερα χουμε βυθισθε μέσα στήν καταναλωτική κοινωνία. χουμε ρίξει λο τό βάρος τν νδιαφερόντων μας στά γήινα καί φήμερα κι χουμε γκατα­λεί­­­ψει τό Θεό. ποτέλεσμα ατς τς περιφρονήσεως πρός τόν Θεό εναι  ψυ­χι­κή μας καταστασία καί συμφορά. Ποτέ δέν εχαν αξηθε τόσο πικίνδυνα ο ψυ­χοπάθειες σο σήμερα.
       γαπητοί μου Χριστιανοί. ποιος κούει τούς λόγους το Θεο καί τούς φαρ­­μόζει στή ζωή του μοιάζει μέ τόν ξυπνο νθρωπο, πού κτισε τό σπίτι του σέ γερά θεμέλια καί «κατέβη  βροχή καί λθον ο ποταμοί καί πνευσαν ο νε­μοι καί προσέπεσαν τ οκί κείν καί οκ πεσε. Τεθεμελίωτο γάρ πί τήν πέ­τραν» (Ματθ. 7.24).
       ς οκοδομήσουμε πάνω στό θεμέλιο πού λέγεται ησος Χριστός.
 
 
 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
 
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ
Διδαχή το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
 
Στήν Παλαιά Διαθήκη καί συγκεκριμένα στό 21ο κεφάλαιο τν «ριθ­μν», γα­πη­τοί μου Χριστιανοί, διαβάζουμε πώς, ταν ο βραοι λιγοψίχησαν καί γόγγυσαν κα­τά το Θεο καί το Μωϋσέως λόγ λλείψεως τροφν στήν ρημο,  Θεός πρός συ­νε­τισμό τους, «πέστειλε τούς φεις τούς θανατοντας καί δακνον τόν λαόν καί πέ­θα­νε λαός πολύς τν υἱῶν σραήλ». Τότε κατέφυ­γαν πάλι στόν Μωϋσ καί ξομο­λο­γού­μενοι τήν μαρτία τους τόν παρακα­λο­σαν νά μεσιτεύσει στό Θεό, στε νά στα­μα­τή­σει  μεγάλη πληγή το θανατικο.  Μωϋσς «ηξατο πρός Κύριον περί το λαο» (ριθ. 21.7) καί λαβε τήν ­ντο­λή νά κατασκευάσει να φίδι καί νά τό ναρτήσει πάνω σ΄ να ξύλο. ποιος τέ­νιζε τό φίδι κενο, μέσως θά θεραπεύετο πό τά δήγματα τν φιδιν τς ρήμου. Κατά τήν ντολή, λοιπόν, το Θεο κατεσκεύασε  Μωϋσς να χάλκινο φίδι καί τό ψωσε πάνω σ΄ να ξύλο «καί γένετο ταν δακνεν φις νθρω­πον, καί πέβλεψεν πί τόν φιν τόν χαλκον καί ζη» (ριθ. 21.9).
Τό χάλκινο φίδι το Μωϋσέως εναι προτύπωσις το μυστηρίου το Σταυ­ρο πά­­νω στό ποο παθε  Θεάνθρωπος γιά τήν σωτηρία τν μαρτωλν. ­ποιος τε­νί­ζει τόν Τίμιο Σταυρό, θεραπεύεται πό τίς πληγές το νοητο φεως, το διαβό­λου, καί ξαναβρίσκει τή ζωή. ποιος πιστεύει στόν σταυρωμένο, δέν πεθαίνει πό τά δη­λη­­­τηριώδη δήγματα τς μαρτίας, λλά χει «ζωήν αώνιον».
Στήν κκλησία μέ τό φίδι παρομοιάζεται  μαρτία καί  διάβολος. Τό φίδι εναι σιχαμερό ρπετό, κρύο καί παίσιο. ποιος κουμπήσει πάνω του νατρι­χιά­ζει. Εναι κόμα πουλο καί πικίνδυνο. Παραμονεύει, περιμένοντας τή στιγ­μή, γιά νά πιτεθε. Προσαρμόζεται στό περιβάλλον, στε νά γίνεται δυσδιά­κρι­το. τσι πιτίθεται στούς νύ­ποπτους καί στραπιαα χύνει τό θανατερό δηλη­τή­ριό του, πό τίς συνέπειες το ποίου μόνο γκαιρα μπορε κανείς νά σωθε. Κά­θε χρονοτριβή δηγε σέ βέβαιο θά­να­το.
Σάν φίδι εναι  μαρτία. πουλα παραμονεύει τό θμα της μέχρις του βρε τήν εκαιρία νά τό δηλητηριάσει. Προσαρμόζεται σέ λες τίς καταστάσεις. Παίρ­­νει τήν ψη το περιβάλλοντος. Δέν διακρίνεται στήν ρχή. Φαντάζει, τι πο­­τε­λε φυσιο­λο­γι­κό τρόπο ζως. Ξεγελ τούς νθρώπους. Κι κε πού κανείς δέν τήν ποπτεύεται, χύνει τό δηλητήριό της καί πιφέρει τόν πνευματικό θά­να­το, τόν ποο μόνο  γκαιρη πέμ­βα­ση μπορε νά ποτρέψει.
 ζωή μας μοιάζει μέ τήν γεμάτη φίδια ρημο.  μαρτία καί ο παγίδες το δια­βόλου μς χουν κυκλώσει, πως τότε τούς δυστυχισμένους σραηλίτες εχαν κυ­κλώ­σει τά δηλητηριώδη φίδια. Τά πάθη χουν λλοιώσει τόν γι τρόπο σκέψεως καί κα­θημερινά μς δηγον στό θάνατο τς ψυχς. Πς θά ποδυ­να­μώ­σουμε τά πάθη; Πς θά τραβήξουμε τό δηλητήριό τους, στε νά γί­νουν κίν­δυ­να;
Ο γιοι Πατέρες μς συμβουλεύουν νά πομονώνουμε τά πάθη καί νά πά­ψου­με νά τά τροφοδοτομε, γιά νά πεθάνουν. πως τά φίδια, ταν τά κλεί­σου­με μέσα σ΄ να κιούπι θά ψοφήσουν, τσι καί τά πάθη, ταν τά περιορίσουμε καί τά κατα­δι­κά­σου­με σέ σιτία, θά νεκρωθον. λλις θά γίνουν πολυκέφαλα καί θά κατασπαράξουν τήν ψυχή μας.  πόστολος Παλος μς προτρέπει πρ­τα νά νεκρώσουμε τά πάθη κι στερα νά πιδοθομε στόν γώνα πο­κτή­σεως τν θείων χαρισμάτων. Θυρίδες μέσα πό τίς ποες νισχύονται τά πάθη εναι ο ασθήσεις το σώματος. Χρειάζεται λοιπόν λεγ­χος τν ασθήσεων καί με­γάλη γρήγορση, γιά νά φθάσουμε κάποτε στό πιθυ­μη­τό ποτέλεσμα.
ρώτησαν κάποτε τόν ββά Σισώη καί το επαν: γιά πόσα χρόνια φείλει  ν­θρω­πος νά κόβει τά πάθη του; Καί πήντησε  γέρων: Τά χρόνια θέλεις νά μάθεις; ­ποια ρα ρχεται τό πάθος μέσως κόψε το» (Γεροντικό). Εναι μία σοφή συμβουλή, τήν ποία θά πρέπει λοι νά κολουθομε. Νά πατομε τήν κεφαλή του μόλις μ­φα­νι­σθε. Νά μή φήνουμε νά ριζώσει βαθειά στήν ψυχή μας. Στήν ρχή κάθε πάθος νι­κ­ται. ταν γίνει δεύτερη φύση, δύσκολα ξαλεί­φε­ται. Διξε τόν πονηρό λογισμό πρίν πο­δουλώσει τή σκέψη σου. πόσπασε τά μάτια σου πό τήν νήδονη ραση, πρίν δη­μιουρ­γήσει πιθυμία. Κόψε κάθε σχέ­ση μέ τήν μαρτία δυναμικά καί χι μέ μίμετρα. Μή παίζεις μέ τά πουλα φίδια τς μαρτίας. Κινδυνεύεις νά δηλητηριασθες.
Χωρίς τή δύναμη το Σταυρο κάθε προσπάθεια κατά τν παθν θά ταν μά­ταιη.  Σταυρός εναι τό τραμα τν δαιμόνων. πάνω σ΄ ατόν  Θεάνθρω­πος δωσε τό τελειωτικό κτύπημα κατά τς μαρτίας.  θυσία το Χρι­στο πο­δυ­νά­μωσε «τόν ρχαο δράκοντα» καί χάρισε στό νθρώπινο γένος τή χα­ρά τς ζως. ποιος ζε στή δική του ζωή τή θυσία το Χριστο καί τρο­φο­δο­τε­ται πό τό τίμιο Σμα Του καί τό ­χρα­ντο Αμα Του, δέν φοβεται τή μανία το διαβόλου καί τν παθν. χει τή δύναμη το νικητο Χριστο καί τό πρω­τό­κτι­στο κάλλος το παραδείσου. Τά βέλη το πονηρο σβή­νουν πρίν κτυ­πή­σουν τό στόχο τους καί τό δηλητήριό τους ξουδετερώνεται πρίν προ­λάβει νά προ­σβά­λει τήν ψυχή. Μέ τό σχμα το Τιμίου Σταυρο «πσα πλάνη πέ­παυ­­ται». που ση­μειωθε, ποδιώκει κάθε πήρεια το διαβόλου καί συγκρατε τίς ψυ­χι­κές δυ­νά­μεις στά ρια το λογικο.  Σταυρός το Χριστο γαληνεύει τή διά­νοια, με­­ρεύει τά συναισθήματα, κλογικεύει τίς πιθυμίες.  Σταυρός το Χρι­στο γιά­ζει τίς ψυχές καί τά σώματα καί διατηρε τό ατεξούσιο λεύθερο πό κάθε πι­βου­λή.
γαπητοί μου Χριστιανοί.  μαρτία στόν νθρωπο δέν πραγματοποιε­ται κε­ραυ­νοβόλα. Πρτα προσβάλλει τή σκέψη. στερα ρχίζει τό διάλογο μέ τή συνείδησή μας. σοι χουν πνευματικά ρείσματα ρχίζουν τήν πάλη μαζί της. άν περτερήσει, αχ­μαλωτίζει τήν καρδιά,  ποία τελικά συγκατατίθεται καί νεργε.  πάλη μέ τήν μαρ­τία εναι σκληρή καί πίπονη. Μέ τήν νίσχυση τς Χάριτος το Θεο πάντως δη­γε στή νίκη. ποιος λοιπόν θέλει νά νικήσει καθώς θά γωνίζεται μέ τά δηλη­τη­ριώ­δη πολυκέφαλα πάθη καί τίς προσβολές το διαβόλου, ς ζητε τήν νίσχυση το σταυ­ρωμένου Χριστο καί ς προσ­βλέ­πει μέ ασιοδοξία στό Τίμιο Ξύλο το Σταυρο.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου