ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ
Διδαχή τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Τόν σκοπό τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Θεοῦ μᾶς ἀποκαλύπτουν τά ἱερά λόγια, πού ἀκούσαμε σήμερα στό ἱερό Εὐαγγέλιο, ἀγαπητοί μου Χριστιανοί. Ὁ Θεός ἔγινε ἄνθρωπος, γιά νά σώσει τόν ἄνθρωπο. Γιά νά χαρίσει στόν
φθαρτό καί χοϊκό ἄ νθρωπο τήν αἰώνιο ζωή. Ἐ κεῖνο πού ζητεῖ ἀπό αὐτόν εἶναι ἡ τελεία πίστη, ἡ υἱϊκή ἀφοσίωση καί ἡ δουλική ἐμπιστοσύνη. Γιά νά κατοικήσει
στίς καρδιές μας ζητεῖ νά ἐξέλθουμε ἀπό τό ἐγώ καί νά χωρήσουμε μέ ἀγάπη πρός τή δική του ἀγάπη. Νά νεκρώσουμε τόν παλαιό ἄνθρωπο τῶν ἐπιθυμιῶν καί τῶν ἀπολαύσεων καί νά ξαναγεννηθοῦμε «ἐν Χριστῷ».
Ἐκεῖνος πού ἔχει πίστη δέν χάνεται ποτέ
μέσα στά κύματα τῆς ζωῆς, μᾶς εἶπε σήμερα ὁ Κύριος. Αὐτή τήν ἀλήθεια δέν μπορεῖ κανείς νά ἀμφισβητήσει. Ἀψευδεῖς μάρτυρες τῆς δυνάμεως τῆς πίστεως εἴμαστε ὅλοι οἱ χριστιανοί πού στή ζωή μας ἔχουμε ἰδεῖ ὁλοφάνερη τήν δύναμη τοῦ Θεοῦ καί τή μεσιτεία τῶν ἁγίων. Ἀναρίθμητα μικρά καί μεγάλα
θαύματα πού συνέβησαν καί καθημερινά συμβαίνουν στούς ἀνθρώπους τῆς πίστεως ὑπογραμμίζουν αὐτή τήν ἀλήθεια, ὅτι ὁ Θεός ποτέ δέν ἐγκαταλείπει τούς ἀνθρώπους, πού πιστεύουν σ΄ Αὐτόν κι ἔχουν ἀναθέσει ὁλόκληρη τή ζωή τους στήν
πατρική πρόνοιά Του. «Μεγάλα τά τῆς πίστεως κατορθώματα» ψάλλει ἡ Ἐκκλησία μας. Ὅσο κι ἄν μερικοί ἄθεοι ἐπιστήμονες τῆς ἐποχῆς μας πεισματικά ἀποδίδουν τίς θαυμαστές ἀλλαγές τῆς ζωῆς μας σέ
συμπτώσεις ἤ στίς κρυμμένες ἐσωτερικές δυνάμεις τοῦ ἴδιου τοῦ ἀνθρώπου, ἡ πραγματικότητα βοᾶ, ὅτι ἡ ἀνίατη ἀρρώστια θεραπεύθηκε μέ τή Χάρη
τοῦ Θεοῦ, ἡ παρ΄ ὀλίγον τραγωδία ἀποφεύχθηκε μέ τήν ἐπέμβαση τῆς Παναγίας, ἡ δοκιμασία ξεπεράστηκε μέ τή
δύναμη τῆς προσευχῆς.
Ἀλλά ἡ πίστη δέν σώζει τόν ἄνθρωπο μόνο ἀπό τίς δοκιμασίες καί τίς ταλαιπωρίες
τῆς ζωῆς˙ κυρίως τόν σώζει ἀπό τήν αἰώνια ἀπώλεια τῆς ψυχῆς. Ἐκεῖνος πού πιστεύει
στό Θεό νικᾶ τό φόβο τοῦ θανάτου. Ὅπως οἱ Ἑβραῖοι μέ τό χάλκινο φίδι ἰάτρευαν ἐκείνους πού ἔπεφταν θύματα τῶν φιδιῶν, ἔτσι καί ὁ Ἰησοῦς Χριστός θεραπεύει ἀπό τό δηλητήριο τοῦ θανάτου ἐκείνους, πού ἀτενίζουν τό μυστήριο τοῦ Σταυροῦ καί ζοῦν στή ζωή τους τό
θέλημά Του. Γιά τούς πιστούς ὁ θάνατος γίνεται μιά μετάβαση ἀπό τόν κόσμο τῆς φθορᾶς, στόν κόσμο τῆς ἀφθαρσίας. Γιά τούς ἄπιστους ὁ θάνατος εἶναι αἰώνια καταδίκη καί
μαρτύριο. Μόνο ὅποιος εἶναι ἑνωμένος μέ τόν ἀναστημένο Ἑσταυρωμένο δέν χάνεται μέσα
στήν ἄβυσσο τοῦ Ἅδου, ἀλλά μέσα ἀπό τή χοϊκότητα τοῦ τάφου βλαστάνει ὅπως ὁ σπόρος τῆς γῆς στή χώρα τῆς αἰωνιότητος.
Ἐ κεῖνος πού ἀρνεῖται τήν πίστη
στόν Ἑσταυρωμένο Ἰησοῦ Χριστό εἶναι τραγική
προσωπικότητα. Ζεῖ χωρίς ἐλπίδα καί σκοπό.
Μπορεῖ νά ἔχει πλούτη καί ἀνέσεις. Μπορεῖ νά ἔχει τή δύναμη τῆς ἐξουσίας. Μπορεῖ νά γεμίζει τή ζωή του μέ ὅ,τι τόν εὐφραίνει. Στήν οὐσία ὅμως εἶναι δυστυχισμένος
γιατί ὅλες οἱ χαρές του σταματοῦν ἐδῶ. Καμμιά τέτοια
χαρά δέν ἔχει ὑπερκόσμιες ἐπεκτάσεις. Ὅλες τίς σκεπάζει ἡ πλάκα τοῦ τάφου γιατί μέ τή διάλυση τοῦ σώματος κι αὐτές διαλύονται.
Ἐκεῖνος ὅμως πού πιστεύει στόν Κύριο,
πιστεύει στήν ἀθανασία. Ποτέ δέν
πνίγεται ἀπό τό ἄγχος καί τό φόβο τοῦ θανάτου, γιατί γνωρίζει, ὅτι μέ τή δύναμη τοῦ Χριστοῦ θά νικήσει τό θάνατο. Ποτέ δέν
αἰσθάνεται πλήξη καί μελαγχολία, γιατί γεμίζει τή ζωή του μέ τό ὅραμα τοῦ Παραδείσου, πού ἔχει ἑτοιμάσει ὁ Κύριος γιά τούς ἐργάτες τοῦ ἀγαθοῦ. Μέ αὐτή τή δύναμη οἱ ἅγιοι Μάρτυρες μέ
χαρά ἔσκυβαν τόν αὐχένα τους κάτω ἀπό τή λαιμητόμο τῶν ἀθέων τυράννων καί ψάλλοντες ἔπεφταν μέσα στά ἄγρια θηρία. Μέ τή δύναμη τῆς πίστεως ὁ ἄνθρωπος καταφέρνει νά ζεῖ μέσα στή ζούγκλα τῆς ζωῆς ἀρμονικά, ὑποχωρώντας, συγχωρώντας, ἀνεχόμενος, παραμερίζοντας τό
δικό του συμφέρον καί θέτοντας ὑπεράνω πάντων τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ.
Περισσότερο ἀπό ποτέ ἄλλοτε σήμερα ἔχει ἐφαρμογή ὁ λόγος τοῦ Εὐαγγελίου, ὅτι ὅποιος πιστεύει στό Θεό δέν
χάνεται καί ἀντίθετα ὅποιος ζεῖ μακρυά ἀπό τό Θεό βαδίζει πρός τήν
τελεία καταστροφή.
Μέσα
στή σημερινή πολιτισμένη κοινωνία, στήν ὁποία ἐπικρταεῖ ὁ νόμος τῆς ζούγκλας μέ τίς ἐπικίνδυνες ἀκρότητες καί τίς ἐπιχειρούμενες κατεδαφίσεις
κάθε παραδόσεως καί καθαιρέσεως κάθε ἰδανικοῦ ὅπου ἡ ζωή, ἰδίως στίς μεγαλουπόλεις,
κατάντησε ἐπικίνδυνη καί ὁ καθένας ζεῖ μέ τόν ἐφιάλτη τοῦ τρομοκράτη, ἤ τοῦ ἐγκληματία ἤ τοῦ ναρκομανοῦς, ἔχει χάσει τή σιγουριά καί τήν εἰρήνη του, δέν ὑπάρχει καμμιά δύναμη πού θά
μπορέσει νά ἐγγυηθεῖ τή σωτηρία μας παρά μόνο ἡ δύναμη τοῦ Θεοῦ.
Σήμερα ἔχουμε βυθισθεῖ μέσα στήν καταναλωτική
κοινωνία. Ἔχουμε ρίξει ὅλο τό βάρος τῶν ἐνδιαφερόντων μας στά γήινα καί ἐφήμερα κι ἔχουμε ἐγκαταλείψει τό Θεό. Ἀποτέλεσμα αὐτῆς τῆς περιφρονήσεως
πρός τόν Θεό εἶναι ἡ ψυχική μας ἀκαταστασία καί συμφορά. Ποτέ
δέν εἶχαν αὐξηθεῖ τόσο ἐπικίνδυνα οἱ ψυχοπάθειες ὅσο σήμερα.
Ἀγαπητοί μου
Χριστιανοί. Ὅποιος ἀκούει τούς λόγους τοῦ Θεοῦ καί τούς ἐφαρμόζει στή ζωή του μοιάζει
μέ τόν ἔξυπνο ἄνθρωπο, πού ἔκτισε τό σπίτι του σέ γερά
θεμέλια καί «κατέβη ἡ βροχή καί ἦλθον οἱ ποταμοί καί ἔπνευσαν οἱ ἄνεμοι καί προσέπεσαν τῇ οἰκίᾳ ἐκείνῃ καί οὐκ ἔπεσε. Τεθεμελίωτο
γάρ ἐπί τήν πέτραν»
(Ματθ. 7.24).
Ἄς οἰκοδομήσουμε ἐπάνω στό θεμέλιο πού λέγεται Ἰησοῦς Χριστός.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
Διδαχή τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Στήν Παλαιά Διαθήκη καί συγκεκριμένα στό 21ο κεφάλαιο τῶν «Ἀριθμῶν», ἀγαπητοί μου Χριστιανοί, διαβάζουμε πώς, ὅταν οἱ Ἑβραῖοι ὀλιγοψίχησαν καί ἐγόγγυσαν κατά τοῦ Θεοῦ καί τοῦ Μωϋσέως λόγῳ ἐλλείψεως τροφῶν στήν ἔρημο, ὁ Θεός πρός συνετισμό τους, «ἀπέστειλε τούς ὄφεις τούς θανατοῦντας καί ἔδακνον τόν λαόν καί ἀπέθανε λαός πολύς τῶν υἱῶν Ἰσραήλ». Τότε κατέφυγαν πάλι στόν Μωϋσῆ καί ἐξομολογούμενοι τήν ἁμαρτία τους τόν παρακαλοῦσαν νά μεσιτεύσει στό Θεό, ὥστε νά σταματήσει ἡ μεγάλη πληγή τοῦ θανατικοῦ. Ὁ Μωϋσῆς «ηὔξατο πρός Κύριον περί τοῦ λαοῦ» (Ἀριθ. 21.7) καί ἔλαβε τήν ἐντολή νά κατασκευάσει ἕνα φίδι καί νά τό ἀναρτήσει ἐπάνω σ΄ ἕνα ξύλο. Ὅποιος ἀτένιζε τό φίδι ἐκεῖνο, ἀμέσως θά ἐθεραπεύετο ἀπό τά δήγματα τῶν φιδιῶν τῆς ἐρήμου. Κατά τήν ἐντολή, λοιπόν, τοῦ Θεοῦ κατεσκεύασε ὁ Μωϋσῆς ἕνα χάλκινο φίδι καί τό ὕψωσε ἐπάνω σ΄ ἕνα ξύλο «καί ἐγένετο ὅταν ἔδακνεν ὄφις ἄνθρωπον, καί ἐπέβλεψεν ἐπί τόν ὄφιν τόν χαλκοῦν καί ἔζη» (Ἀριθ. 21.9).
Τό χάλκινο φίδι τοῦ Μωϋσέως εἶναι προτύπωσις τοῦ μυστηρίου τοῦ Σταυροῦ ἐπάνω στό ὁποῖο ἔπαθε ὁ Θεάνθρωπος γιά τήν σωτηρία τῶν ἁμαρτωλῶν. Ὅποιος ἀτενίζει τόν Τίμιο Σταυρό, θεραπεύεται ἀπό τίς πληγές τοῦ νοητοῦ ὄφεως, τοῦ διαβόλου, καί ξαναβρίσκει τή
ζωή. Ὅποιος πιστεύει στόν Ἑσταυρωμένο, δέν πεθαίνει ἀπό τά δηλητηριώδη δήγματα τῆς ἁμαρτίας, ἀλλά ἔχει «ζωήν αἰώνιον».
Στήν Ἐκκλησία μέ τό φίδι παρομοιάζεται ἡ ἁμαρτία καί ὁ διάβολος. Τό φίδι εἶναι σιχαμερό ἑρπετό, κρύο καί ἀπαίσιο. Ὅποιος ἀκουμπήσει ἐπάνω του ἀνατριχιάζει. Εἶναι ἀκόμα ὕπουλο καί ἐπικίνδυνο. Παραμονεύει, περιμένοντας τή στιγμή, γιά νά ἐπιτεθεῖ. Προσαρμόζεται στό περιβάλλον, ὥστε νά γίνεται δυσδιάκριτο. Ἔτσι ἐπιτίθεται στούς ἀνύποπτους καί ἀστραπιαῖα χύνει τό θανατερό δηλητήριό του, ἀπό τίς συνέπειες τοῦ ὁποίου μόνο ἔγκαιρα μπορεῖ κανείς νά σωθεῖ. Κάθε χρονοτριβή ὁδηγεῖ σέ βέβαιο θάνατο.
Σάν φίδι εἶναι ἡ ἁμαρτία. Ὕπουλα παραμονεύει τό θῦμα της μέχρις ὅτου βρεῖ τήν εὐκαιρία νά τό δηλητηριάσει. Προσαρμόζεται σέ ὅλες τίς καταστάσεις. Παίρνει τήν ὄψη τοῦ περιβάλλοντος. Δέν διακρίνεται
στήν ἀρχή. Φαντάζει, ὅτι ἀποτελεῖ φυσιολογικό τρόπο ζωῆς. Ξεγελᾶ τούς ἀνθρώπους. Κι ἐκεῖ πού κανείς δέν τήν ὑποπτεύεται, χύνει τό δηλητήριό της καί ἐπιφέρει τόν πνευματικό θάνατο, τόν ὁποῖο μόνο ἡ ἔγκαιρη ἐπέμβαση μπορεῖ νά ἀποτρέψει.
Ἡ ζωή μας μοιάζει μέ τήν γεμάτη φίδια ἔρημο. Ἡ ἁμαρτία καί οἱ παγίδες τοῦ διαβόλου μᾶς ἔχουν κυκλώσει, ὅπως τότε τούς δυστυχισμένους Ἰσραηλίτες εἶχαν κυκλώσει τά δηλητηριώδη φίδια. Τά πάθη ἔχουν ἀλλοιώσει τόν ὑγιῆ τρόπο σκέψεως καί καθημερινά μᾶς ὁδηγοῦν στό θάνατο τῆς ψυχῆς. Πῶς θά ἀποδυναμώσουμε τά πάθη; Πῶς θά τραβήξουμε
τό δηλητήριό τους, ὥστε νά γίνουν ἀκίνδυνα;
Οἱ ἅγιοι Πατέρες μᾶς συμβουλεύουν νά ἀπομονώνουμε τά πάθη καί νά πάψουμε νά τά τροφοδοτοῦμε, γιά νά πεθάνουν. Ὅπως τά φίδια, ὅταν τά κλείσουμε μέσα σ΄ ἕνα κιούπι θά ψοφήσουν, ἔτσι καί τά πάθη, ὅταν τά περιορίσουμε καί τά καταδικάσουμε
σέ ἀσιτία, θά νεκρωθοῦν. Ἀλλιῶς θά γίνουν
πολυκέφαλα καί θά κατασπαράξουν τήν ψυχή μας. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος μᾶς προτρέπει πρῶτα νά νεκρώσουμε τά πάθη κι ὕστερα νά ἐπιδοθοῦμε στόν ἀγώνα ἀποκτήσεως τῶν θείων χαρισμάτων. Θυρίδες μέσα ἀπό τίς ὁποῖες ἐνισχύονται τά πάθη εἶναι οἱ αἰσθήσεις τοῦ σώματος. Χρειάζεται λοιπόν ἔλεγχος τῶν αἰσθήσεων καί μεγάλη ἐγρήγορση, γιά νά φθάσουμε κάποτε στό ἐπιθυμητό ἀποτέλεσμα.
Ἐρώτησαν κάποτε τόν ἀββά Σισώη καί τοῦ εἶπαν: γιά πόσα χρόνια ὀφείλει ὁ ἄνθρωπος νά κόβει τά πάθη του; Καί ἀπήντησε ὁ γέρων: Τά χρόνια θέλεις νά μάθεις; Ὅποια ὥρα ἔρχεται τό πάθος ἀμέσως κόψε το» (Γεροντικό). Εἶναι μία σοφή συμβουλή, τήν ὁποία θά πρέπει ὅλοι νά ἀκολουθοῦμε. Νά πατοῦμε τήν κεφαλή του μόλις ἐμφανισθεῖ. Νά μή ἀφήνουμε νά ριζώσει βαθειά στήν ψυχή μας. Στήν ἀρχή κάθε πάθος νικᾶται. Ὅταν γίνει δεύτερη φύση, δύσκολα ἐξαλείφεται. Διῶξε τόν πονηρό λογισμό πρίν ὑποδουλώσει τή σκέψη σου. Ἀπόσπασε τά μάτια σου ἀπό τήν ἐνήδονη ὅραση, πρίν δημιουργήσει ἐπιθυμία. Κόψε κάθε σχέση μέ τήν ἁμαρτία δυναμικά καί ὄχι μέ ἡμίμετρα. Μή παίζεις μέ τά ὕπουλα φίδια τῆς ἁμαρτίας. Κινδυνεύεις νά δηλητηριασθεῖς.
Χωρίς τή δύναμη τοῦ Σταυροῦ κάθε προσπάθεια κατά τῶν παθῶν θά ἦταν μάταιη. Ὁ Σταυρός εἶναι τό τραῦμα τῶν δαιμόνων. Ἐπάνω σ΄ αὐτόν ὁ Θεάνθρωπος ἔδωσε τό τελειωτικό κτύπημα κατά τῆς ἁμαρτίας. Ἡ θυσία τοῦ Χριστοῦ ἀποδυνάμωσε «τόν ἀρχαῖο δράκοντα» καί
χάρισε στό ἀνθρώπινο γένος τή χαρά τῆς ζωῆς. Ὅποιος ζεῖ στή δική του ζωή τή θυσία τοῦ Χριστοῦ καί τροφοδοτεῖται ἀπό τό τίμιο Σῶμα Του καί τό ἄχραντο Αἷμα Του, δέν φοβεῖται τή μανία τοῦ διαβόλου καί τῶν παθῶν. Ἔχει τή δύναμη τοῦ νικητοῦ Χριστοῦ καί τό πρωτόκτιστο κάλλος τοῦ παραδείσου. Τά βέλη τοῦ πονηροῦ σβήνουν πρίν κτυπήσουν τό
στόχο τους καί τό δηλητήριό τους ἐξουδετερώνεται πρίν προλάβει νά προσβάλει
τήν ψυχή. Μέ τό σχῆμα τοῦ Τιμίου Σταυροῦ «πᾶσα πλάνη πέπαυται». Ὅπου σημειωθεῖ, ἀποδιώκει κάθε ἐπήρεια τοῦ διαβόλου καί συγκρατεῖ τίς ψυχικές δυνάμεις στά ὅρια τοῦ λογικοῦ. Ὁ Σταυρός τοῦ Χριστοῦ γαληνεύει τή διάνοια, ἡμερεύει τά συναισθήματα, ἐκλογικεύει τίς ἐπιθυμίες. ὁ Σταυρός τοῦ Χριστοῦ ἁγιάζει τίς ψυχές καί τά σώματα καί διατηρεῖ τό αὐτεξούσιο ἐλεύθερο ἀπό κάθε ἐπιβουλή.
Ἀγαπητοί μου Χριστιανοί. Ἡ ἁμαρτία στόν ἄνθρωπο δέν πραγματοποιεῖται κεραυνοβόλα. Πρῶτα προσβάλλει τή σκέψη. Ὕστερα ἀρχίζει τό διάλογο μέ τή συνείδησή μας. Ὅσοι ἔχουν πνευματικά ἐρείσματα ἀρχίζουν τήν πάλη μαζί της. Ἐάν ὑπερτερήσει, αἰχμαλωτίζει τήν καρδιά, ἡ ὁποία τελικά συγκατατίθεται καί ἐνεργεῖ. Ἡ πάλη μέ τήν ἁμαρτία εἶναι σκληρή καί ἐπίπονη. Μέ τήν ἐνίσχυση τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ πάντως ὁδηγεῖ στή νίκη. Ὅποιος λοιπόν θέλει νά νικήσει καθώς θά ἀγωνίζεται μέ τά δηλητηριώδη πολυκέφαλα πάθη καί τίς προσβολές
τοῦ διαβόλου, ἄς ζητεῖ τήν ἐνίσχυση τοῦ Ἑσταυρωμένου Χριστοῦ καί ἄς προσβλέπει μέ αἰσιοδοξία στό Τίμιο Ξύλο τοῦ Σταυροῦ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου