ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄
ΛΟΥΚΑ
Διδαχή τοῦ
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Ἡ φιλονικία δύο ἀδελφῶν γιά τή διανομή τῆς πατρικῆς κληρονομιᾶς ἔδωσε τήν ἀφορμή στόν Κύριο νά ἐκφωνήσει
τήν τόσο διδακτική παραβολή τοῦ ἄφρονος πλουσίου. Εἶναι μία σκληρή ἀπάντηση
σ΄ ὅλους ἐκείνους πού ἀρέσκονται νά συγκεντρώνουν, νά ἀποθηκεύουν, νά ἀποταμιεύουν
ὑλικά ἀγαθά σέ βάρος τῆς δικαιοσύνης καί τῆς φιλαδελφίας. Ὁ πλοῦτος εἶναι
ἕνα ἀγαθό δευτερεῦον. Πρῶτο ἀπ΄
ὅλα τά ἀγαθά τῆς ζωῆς εἶναι ἡ ἀγάπη. Ὅποιος ἀγαπᾶ εἶναι ὁ ἀληθινά πλούσιος
γιατί ὁ πραγματικός πλοῦτος δέν εἶναι ὁ πλοῦτος πού κατέχει κανείς ἀλλά ὁ
πλοῦτος πού δίνει.
Ὁ πλούσιος τῆς παραβολῆς ὀνομάζεται «ἄφρων»
δηλ. ἄνθρωπος χωρίς μυαλό. Πράγματι ἀνόητος εἶναι κάθε ἄνθρωπος πού
ἐμπιστεύεται τά ἐφήμερα καί φθαρτά ἀγαθά τοῦ κόσμου τούτου. Ἡ πλούσια παραγωγή
του δέν τοῦ ἐξασφάλισε τή χαρά, ἀφοῦ ἐκείνη ἀκριβῶς τή νύχτα ἦλθε ὁ θάνατος νά
τόν ἀπομακρύνει βίαια ἀπό τά πλούτη καί τά κτήματα. Ὁ πλούσιος κτηματίας
πίστεψε, ὅτι ἡ εὐφορία ἦταν ἀποτέλεσμα τῆς καλλιέργειας καί τῶν κόπων του.
Δέν ἀντιλήφθηκε, ὅτι ἦταν εὐλογία τοῦ Θεοῦ. Γι αὐτό τό λόγο θέλησε καί μόνος
αὐτός νά ἀπολαύσει τά ἀγαθά. Ἀφοῦ γκρέμησε τίς παλιές ἀποθῆκες καί ἔκτισε νέες
μεγάλης χωρητικότητος, συγκέντρωσε ὅλους τούς καρπούς γιά τόν ἑαυτό του. Σ΄
αὐτήν ὅμως τή στιγμή τοῦ ἐγωϊσμοῦ καί τῆς πλεονεξίας ἦλθε ὁ θάνατος νά τόν προσγειώσει
στήν πραγματικότητα «ἅ δέ ἡτοίμασας τίνι ἔσται;».
Ὁ πλοῦτος πού ἀποκτήθηκε μέ ἐπιμέλεια, μέ
τίμια μέσα καί ἱδρῶτα εἶναι εὐλογημένος ἀπό τό Θεό καί ἀποτελεῖ μέρος τῆς
εἰρήνης καί τῆς ἱκανοποιήσεως τῆς ζωῆς. Εὐλογεῖ ὁ Θεός τούς ἐργατικούς καί
τιμίους, ὅπως εὐλόγησε τόν Ἀβραάμ, τόν Ἰσαάκ, τόν Ἰώβ καί τόσους ἄλλους πού
ἐπλούτισαν χωρίς νά ἀδικήσουν καί νά ἐξαπατήσουν τό συνάνθρωπό τους. Γιατί
ἐλάχιστες εἶναι οἱ περιπτώσεις τῶν πλουσίων πού τά πλούτη τους τά ὀφείλουν
στήν τίμια ἐργασία τους καί στήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ. Οἱ περισσότεροι γίνονται
πλούσιοι ἐξ΄ ἁρπαγῆς καί ἀδικίας καί συγκεντρώνουν ἀγαθά γιά νά τά ἐξανεμίσουν
οἱ κληρονόμοι ἀμέσως μετά τό θάνατό τους.
Αὐτοῦ τοῦ εἴδους τά πλούτη γίνονται αἰτία
κατάρας καί γιά ἐκείνους πού τά ἀπέκτησαν καί γιά ἐκείνους πού τά
κληρονόμησαν. Ἡ ἀρχή καί τό τέλος εἶναι ἐκ τοῦ πονηροῦ καί συνεπῶς ὁδηγοῦν τόν
ἄνθρωπο στήν καταστροφή.
Τό μόνο βέβαιο πράγμα στή ζωή αὐτή εἶναι, ὅτι
τά πάντα εἶναι ἐφήμερα καί ρευστά. Σήμερα εἶσαι πλούσιος καί πολυεκατομμυριοῦχος
καί αὔριο πεθαίνεις πάμπτωχος καί ἐγκαταλελειμμένος. Σήμερα μεθᾶς στή χλιδή καί
αὔριο γίνεσαι ἐπαίτης κι αὐτοῦ τοῦ ἄρτου. Εἶναι ἀληθινός ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ, ὅτι
πλούσιοι ἐπτώχευσαν καί ἐπείνασαν. Μόνο ἐκεῖνοι πού ἐκζητοῦν τόν Κύριο δέν πρόκειται
νά στερηθοῦν τίποτε στή ζωή. «Ζητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καί τήν δικαιοσύνην
αὐτοῦ καί πάντα προστεθήσεται ὑμῖν» λέγει ὁ Κύριος. Ὁ πιστός πού ἐμπιστεύεται
τή ζωή του στά χέρια τοῦ Θεοῦ δέν πρόκειται νά στερηθεῖ τίποτε. Ὁ Θεός μαζί
μέ τόν πλοῦτο τῶν χαρισμάτων του θά τοῦ χαρίσει καί τά ἀπαραίτητα μέσα γιά
τή ζωή.
Βυθισμένοι μέσα στήν ὑλική ἀφθονία ἔχουμε
λησμονήσει ὅτι κάποτε ὅλα τελειώνουν. Δεμένοι στό ἅρμα τοῦ χρόνου μέ ταχύτητα
ὁδεύουμε πρός τό τέρμα χωρίς νά τό ὑποπτευόμαστε. Περνοῦν οἱ μέρες, οἱ μῆνες,
τά χρόνια, οἱ δεκαετίες καί ξαφνικά ἔρχεται ἡ μεγάλη ὥρα τῆς ἀναχωρήσεως γιά
τόν ἄλλο κόσμο. Ὅ,τι ἀποκτήσαμε τά ἐγκαταλείπουμε ὅλα. Οὔτε κτήματα, οὔτε
χρήματα, οὔτε διαμερίσματα, οὔτε χρυσός, οὔτε ἄργυρος περνοῦν ἀπό τό κατώφλι
τοῦ θανάτου. Γυμνοί καί φτωχοί φεύγουμε ἀπό τόν κόσμο. Μόνο ἡ περιουσία τῆς
ψυχῆς μπορεῖ νά μεταφερθεῖ στή νέα ζωή καί στή νέα Πατρίδα. Ὅποιος ἔχει
ἀποκτήσει θησαυρούς τοῦ οὐρανοῦ, αὐτός γίνεται πραγματικά πλούσιος καί
εὐτυχής.
Ἀγαπητοί μου χριστιανοί.
«Ὅποιος γεύτηκε τά οὐράνια εὔκολα καταφρονεῖ
τά ἐπίγεια», ἔλεγε ὁ ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος. Γιά νά ὑπερνικήσουμε τήν ἕλξη
τοῦ πλούτου ἄς προσπαθήσουμε νά γευθοῦμε τή χαρά τοῦ πλούτου καί τῶν δωρεῶν τοῦ
Θεοῦ. Τότε θά δοῦμε, ὅτι ἡ πραγματική εὐτυχία δέν βρίσκεται στή συγκέντρωση
χρημάτων, ἀλλά στή διανομή τῶν ἀγαθῶν. «Μακάριόν ἐστι μᾶλλον διδόναι ἤ
λαμβάνειν»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ
Θ΄ ΛΟΥΚΑ
Διδαχή τοῦ
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Εἶναι ἀποκαλυπτική ἡ διαπίστωση,
ἀγαπητοί μου Χριστιανοί, ὅτι στήν ἐποχή μας ὁ ἄνθρωπος ἔχει χάσει τό ἀληθινό
του πρόσωπο. Ἡ ἀλματώδης πρόοδος τοῦ πολιτισμοῦ, ἡ ἄνοδος τοῦ βιοτικοῦ
ἐπιπέδου, οἱ ἐπιστημονικές ἀνακαλύψεις καί γενικά ἡ βελτίωση τῆς ζωῆς τόν
ἔχουν ἀποπροσανατολίσει ἀπό τούς πραγματικούς στόχους καί τόν ἔχουν παραμορφώσει.
Ἡ μετάβαση ἀπό τόν ἠθικό καί
παραδοσιακό τρόπο ζωῆς στόν ἀνθρωποκεντρισμό, τόν φυλάκισε θανάσιμα μέσα στόν
ἴδιο τόν ἑαυτό του μέ ἀποτέλεσμα νά αἰσθάνεται νικημένος ἀπό τήν παντοδυναμία
του. Χωρίς πίστη καί ἠθική, χωρίς ἐπιδιώξεις καί ἀνθρωπιά, μέ μοναδικούς
στόχους τήν ὑλιστική εὐμάρεια καί τήν σωματική ἀπόλαυση κατάντησε τό πιό
διάτρητο καί φθαρτό εἴδωλο, τό πιό προβληματικό καί δυστυχισμένο ὄν, πού
ἀχόρταγα τρώει τά ἴδια τά σπλάχνα του γιά νά ἐπιβιώσει.
Τό ἀδιέξοδο τοῦ ἀνθρώπου δέν
θεραπεύεται μέ τή θεότητα τῆς τεχνικῆς. Ἀπεναντίας, ὅταν αὐτή εἶναι χωρισμένη
ἀπό τήν πνευματική θεώρηση τῶν πραγμάτων, καταντᾶ μιά τυραννική καί καταθλιπτική
κυριαρχία ἐπάνω στόν ἄνθρωπο. Ὁ ἄφρων πλούσιος ζοῦσε ὅλη τήν ἀγωνία πού
φέρνει στόν ἄνθρωπο ἡ εὐημερία καί ἡ ἀφθονία τῶν ἀγαθῶν. Τοῦ ἔδωσε ὁ Θεός
πλούτη καί ὑλικά ἀγαθά. Γέμισε τίς ἀποθῆκες του μέ τούς καρπούς. Ἐκεῖνος ὅμως
δέν χαίρει, λιώνει γιά κεῖνα πού δέν χωροῦν στίς ἀποθῆκες του. Ἀγωνιᾶ καί
ὑποφέρει. Δέν συλλογίζεται ὅτι ὑπάρχουν πεινασμένοι, ὀρφανοί καί
ἐμπερίστατοι πού μποροῦν νά χορτάσουν μέ τό περίσσευμά του. Τά θέλει ὅλα γιά
τόν ἑαυτό του. Πλεονέκτης καί φιλόσαρκος, σκληρόκαρδος καί ἀτομιστής, μέ
λαιμαργία συγκεντρώνει κι ὕστερα ἱκανοποιημένος λέει στήν ψυχή του: «Ψυχή,
ἔχεις πολλά ἀγαθά κείμενα εἰς ἔτη πολλά ἀναπαύου,
φάγε, πίε, εὐφραίνου».
Μόνο ὅποιος ἔχει χοίρου ζωή ἔτσι
μιλάει στήν ψυχή του. Ἡ ψυχή ὅμως δέν τρέφεται μέ τίς τροφές τῆς σάρκας καί
οὔτε μέ ὅσα δέχεται τό στομάχι. Ἄν ἔχει ἀρετή, ἄν εἶναι γεμάτη ἀπό ἀγαθά ἔργα,
ἄν ἔχει ἑνωθεῖ μέ τόν Θεό, τότε μπορεῖ νά χαίρεται καί νά εὐφραίνεται. Μέ τό
πλῆθος τῶν φθαρτῶν ἀγαθῶν καί τῶν ὑλικῶν ἀπολαύσεων μᾶλλον ὑποφέρει καί ταλαιπωρεῖται.
Χαρά στήν ψυχή δίνει ἡ ἀγάπη καί ἡ ἐγκράτεια κι ὄχι ἡ λαιμαργία καί ἡ
πλεονεξία.
Ὁ Μέγας Βασίλειος, ὁ κατ΄ ἐξοχήν ἅγιος
τῆς ἀγάπης, συμβουλέυει: «Σάν ξένα νά θεωρεῖς ὅ,τι ἔχεις στά χέρια σου. Λίγο
χρόνο σ΄ εὐχαριστοῦν, ἔπειτα σκορποῦν καί φεύγουν. Θά σοῦ ζητηθεῖ λεπτομερής
λογαριασμός γι΄ αὐτά». Σκεφθήκαμε ὅμως πόσο διαφορετικά σκέπτεται ὁ κόσμος;
Πόσο διαφορετικά ἀπό τό πνεῦμα τοῦ Χριστοῦ ἀνατρέφουν οἱ γονεῖς τά παιδιά
τους καί τά κατευθύνουν σ΄ ἕνα τρόπο ζωῆς πέρα γιά πέρα καταναλωτικό καί
ὑλιστικό; Πρέπει νά δεχθοῦμε ὅτι κι ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί πού ἔχουμε σάν
καθημερινό σύνθημά μας τό τοῦ Παύλου «τά ἄνω ζητεῖτε, τά ἄνω φρονεῖτε, μή τά
ἐπί τῆς γῆς» ὀργανώνουμε τή ζωή μας ὀρθολογικά καί τεχνοκρατικά. Δέν διαφέρουμε
ἀπό ἐκείνους πού ἔχουν πιστεύω τό τῶν ἐπικουρείων «φάγωμεν, πίωμεν, αὔριον γάρ
ἀποθνήσκομεν». Παράλληλα μέ τόν Χριστό, τόν ὁποῖο σεβόμεθα καί λατρεύομε,
προσκυνοῦμε καί τή σύγχρονη θεότητα τῆς εὐμάρειας. Τό δέ σατανικό εἶναι, ὅτι
προσπαθοῦμε νά ἐξηγήσουμε ἁγιογραφικά τήν ὑλιστική λαιμαργία μας. Ὁ πλοῦτος, ἡ
πλεονεξία, ἡ σωματική μαλθακότητα, ἡ ἀκόρεστη βουλιμία ἀποκτήσεως ὑλικῶν
ἀγαθῶν μᾶς ὑποδουλώνουν στήν μικροψυχία, στόν δαιμονικό φόβο, στήν ἀπόγνωση καί
στήν ἀτέλειωτη λύπη.
Μέ τόν τρόπο αὐτό ὄχι μόνο δέν
εὐφραίνεται καί δέν ἀναπαύεται ἡ ψυχή, ἀλλά μαρτυρικά ὑποφέρει. Ἐκείνη ζητεῖ
«τά τοῦ πνεύματος» γιά νά ζήσει. Ἡ προσευχή, ἡ ἐξάσκηση τῶν ἐρετῶν, ἡ μυστηριακή
ζωή χαροποιοῦν καί ἀναπαύουν τήν ψυχή. Ἐμεῖς ὅμως μή γνωρίζοντας μέ τί θλίβεται
καί μέ τί εὐφραίνεται ἡ ψυχή, ἔχουμε ρίξει ὅλο τό βάρος τῶν προσπαθειῶν μας
σ΄ ἐκεῖνα πού τρέφουν καί κολακεύουν τό σῶμα. Καλά κι εὐλογημένα κι αὐτά μέχρις
ἑνός ὁρίου. Ὅταν ὅμως ξεπερνοῦν τό μέτρο τότε γίνονται μαρτύριο γιά τήν
ψυχή. Δολοφονοῦμε τήν ψυχή, ὅταν τρέφουμε τίς αἰσθήσεις μέ ἀπολαύσεις καί
ἡδονές. Μαστιγώνουμε τό πνεῦμα, ὅταν ἀποκτηνώνουμε τό σῶμα μέ τήν πλεονεξία
καί τή γαστριμαργία. Θανατώνουμε τήν ἀθάνατη ψυχή μας, ὅταν κολακεύουμε τά
πάθη μας καί ἱκανοποιοῦμε τίς ψυχοφθόρες ἐπιθυμίες τοῦ φθαρτοῦ σώματός μας. Ὁ
Χριστός μέ τό ἀψευδές στόμα τοῦ Ἀποστόλου Παύλου σ΄ ὅσους θέλουν νά εἶναι
γνήσια παιδιά του παραγγέλει: «Λέγω δέ, πνεύματι περιπατεῖτε καί ἐπιθυμίαν
σαρκός οὐ μή τελέσητε ἡ γάρ σάρξ
ἐπιθυμεῖ κατά τοῦ πνεύματος, τό δέ πνεῦμα κατά τῆς σαρκός ... εἰ ζῶμεν
πνεύματι, πνεύματι καί στοιχῶμεν ...»
Ἡ χριστιανική πνευματικότητα ἔρχεται
νά διαλύσει τή σύγχυση γύρω ἀπό τόν ἄνθρωπο, νά καθαρίσει τό λερωμένο πρόσωπό
του καί νά τοῦ προσφέρει ἔνα ἁγιαστικό τρόπο ζωῆς. Τοῦ ὑποδεικνύει μέθοδο ζωῆς,
πού χωρίς νά ἀρνεῖται τίς ἀνάγκες τοῦ σώματος, δίνει περισσότερη βαρύτητα
στόν ἁγιασμό τῆς προσωπικότητος. Δέν
μετρᾶ τόν ἄνθρωπο μέ τό ποσοστό αὐξήσεως τοῦ κατά κεφαλήν εἰσοδήματος ἀλλά μέ
τήν ἀξία τῆς ψυχῆς, «ὑπέρ ἧς Χριστός ἀπέθανε».
Στοχεύει στούς οὐρανίους θησαυρούς,
τούς ὁποίους ἀποκτᾶ ὁ ἐλεήμων πιστός μέ τή διανομή τῶν ἐπιγείων θησαυρῶν καί
τήν ἀνακούφιση τῶν πασχόντων, διά τῶν ὁποίων κατασκηνώνει στήν ψυχή «ὁ θησαυρός
τῶν ἀγαθῶν» τό Ἅγιον Πνεῦμα, μέσα στό ὁποῖο ὑπάρχει ἡ πραγματική ἀνάπαυση, ἡ
ἀτελεύτητη βρώση καί πόση τῶν θείων ἐμπειριῶν καί ἡ ἀληθινή εὐφροσύνη.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου