ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ
ΙΑ΄ ΛΟΥΚΑ
Διδαχή τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας
κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Τό μεγάλο δεῖπνο τό ὁποῖο
ἑτοίμασε ὁ καλός οἰκοδεσπότης Θεός, ἀγαπητοί μου Χριστιανοί, εἶναι τό ἱερό Δεῖπνο
τῆς Θείας Εὐχαριστίας, τό ὁποῖο καί σήμερα ἔχει ἑτοιμάσει ὁ Χριστός ἐπάνω στήν
ἁγία Τράπεζα τῆς Ἐκκλησίας. Καί ὅπως τότε «ἐκάλεσε πολλούς», ἔτσι καί σήμερα
καλεῖ ὅλους ὅσους τόν ἀναγνωρίζουν Σωτῆρα καί Λυτρωτῆ, νά ἔλθουν νά γευθοῦν
τό Σῶμα καί τό Αἷμα Του, νά λάβουν «φῶς ἐκ φωτός», νά ἑνωθοῦν μέ τήν Παναγία
Τριάδα καί νά βιώσουν τήν χαρά καί τήν εἰρήνη τῆς βασιλείας Του. Δυστυχῶς ὅμως
καί οἱ σημερινοί προσκεκλημένοι περιφρονοῦν τό θεϊκό κάλεσμα.
Ἄλλος ἀπό ἀγάπη τοῦ
πλούτου καί τῶν ἡδονῶν μή μπορῶντας νά ἐννοήσει τά ὑπερφυσικά κι ἄλλος ἀπό ἀγάπη
πρός τήν ὕλη, ὑποτάσσοντας τίς αἰσθήσεις τοῦ σώματος, δέν παραδέχονται τό
μυστήριο. Κι ὁ τρίτος, ὁ φιλήδονος, πού ἔχει θεοποιήσει τήν σάρκα του, δέν ἐνδιαφέρεται
γιά τήν πρόσκληση τοῦ Θεοῦ. Λίγοι εἶναι ἐκεῖνοι πού ἀποδέχονται τήν
πρόσκληση μέ τιμή καί παρακάθονται μαζί μέ τόν Χριστό στό τραπέζι τῆς ἀγάπης
τοῦ Θεοῦ.
Ἡ Θεία Λειτουργία στήν
ὁποία κάθε Κυριακή μᾶς καλοῦν οἱ γλυκύλαλες τῆς Ἐκκλησίας μας καμπάνες εἶναι
μέγιστο μυστήριο. Ὁ Χριστός μᾶς δίνει τή ζωή Του καί μᾶς ἀναβιβάζει στόν οὐρανό.
Δέν μᾶς ἐπαναφέρει ἁπλᾶ στήν πρό τῆς πτώσεως κατάσταση, ἀλλά μᾶς ἀνεβάζει στό
χῶρο «οὗ ὁ Χριστός ἐστιν ἐν δεξιᾷ τοῦ Θεοῦ καθήμενος». Θυσιάζεται γιά νά ζήσει
ὁ κόσμος καί μεταδίδεται γιά νά ἀνακαινίσει ὁλόκληρη τήν κτίση.
Ἡ Θεία Λειτουργία δέν
εἶναι μιά ἁπλή τελετή προσευχῆς καί λατρείας, εἶναι ἡ ἐπανάληψη τοῦ μυστηρίου
τῆς οἰκονομίας τοῦ Θεοῦ. Ὅλες οἱ φάσεις τοῦ μυστηρίου τούτου ἐπαναλαμβάνονται
σέ κάθε Λειτουργία. Ἀρχίζουμε μέ τήν ἑτοιμασία τῆς προθέσεως, ἡ ὁποία κατά
τόν ἅγιον Συμεών Θεσσαλονίκης «τήν Βηθλεέμ καί τό σπήλαιον διαγράφει». Ὕστερα
παίρνουμε τό πρόσφορο πού συμβολίζει τήν Παναγία καί βγάζουμε τόν ἅγιο ἁμνό.
Ὅπως ἀπό τήν ἁγία γῆ, τήν Θεοτόκο, ἐβλάστησε ὁ Χριστός, ἔτσι καί ἀπό τούς καρπούς
τῆς γῆς λαμβάνουμε τό τεμάχιο ἐκεῖνο πού θά μεταβληθεῖ μέ τήν ἐπίκληση τοῦ
λειτουργοῦ σέ Σῶμα καί Αἷμα Χριστοῦ. Στή συνέχεια, μετά τήν ὁλοκλήρωση τῆς
Προσκομιδῆς, ἔχουμε τά τροπάρια τοῦ ὄρθρου μέ τά ὁποῖα ὑμνεῖται τό γεγονός τῆς Ἀναστάσεως.
Καί εἰσερχόμαστε στήν Θεία Λειτουργία, στήν ὁποία δεσπόζουν τά ἱερά ἀναγνώσματα,
ἡ ὁμολογία τῆς πίστεως καί τό κύριο μέρος τῆς θυσίας.
Τό ὅτι
μέσα στή Θεία Μυσταγωγία ἔχουμε ἐπανάληψη τοῦ μυστηρίου τῆς οἰκονομίας, τό
διατυπώνει μιά εὐχή τῆς Θείας Λειτουργίας τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, πού λέγει ὁ
ἱερεύς λίγο πρίν τό τέλος τῆς Λειτουργίας: «Ἤνυσται καί τετέλεσται ὅσον εἰς
τήν ἡμετέραν δύναμιν, Χριστέ ὁ Θεός ἡμῶν, τό τῆς σῆς οἰκονομίας μυστήριον. Ἔσχομεν
γάρ τοῦ θανάτου σου τήν μνήμην, εἴδομεν τῆς ἀναστάσεώς σου τόν τύπον, ἐνεπλήσθημεν
τῆς ἀτελευτήτου σου ζωῆς, ἀπηλαύσαμεν τῆς ἀκενώτου σου τρυφῆς ...».
Ἡ Θεία Λειτουργία εἶναι
σύναξη οὐρανοῦ καί γῆς. Ἄνθρωποι ζωντανοί καί ψυχές τῶν κεκοιμημένων μαζί μέ
τούς Ἀγγέλους καί τούς Ἁγίους ἑνώνονται γύρω ἀπό τήν Ἁγία Τράπεζα. «Κοινή τῶν
ἐπουρανίων καί τῶν ἐπιγείων συγκροτεῖται πανήγυρις». Ὅ,τι ἔγινε στήν
Βηθλεέμ γίνεται καί κάθε φορά πού τελοῦμε τή Θεία Λειτουργία. Οἱ καιροί
συνάγονται καί τά μετακόσμια ἁρμόζονται σέ μιά ἑνότητα. Μέγας Ἀρχιερεύς,
θύτης καί θῦμα εἶναι ὁ Χριστός, πού ἔρχεται πάλι γιά νά θυσιασθεῖ «ὑπέρ τῆς τοῦ
κόσμου ζωῆς καί σωτηρίας».
Ἡ βίωση τῆς ἑνότητος
μεταξύ τῶν πιστῶν εἶναι τό πιό μεγάλο δῶρο τῆς Θείας Λειτουργίας. Ἕνα πλῆθος μέ
μιά καρδιά. «Ἕν σῶμα οἱ πολλοί ἐσμεν οἱ γάρ πάντες ἐκ τοῦ ἑνός
ἄρτου μετέχομεν». Ἐδῶ καταργεῖται ἡ μοναξιά καί βασιλεύει ἡ ἀγάπη. Ἑνωμένοι
μέ τόν Χριστό αἰσθανόμαστε καί μεταξύ μας ἑνωμένοι.
Ἡ ἑνότητα φέρνει τήν εἰρήνη
τῆς ψυχῆς. Ἡ συνάντησή μας μέ τόν Χριστό, «τήν ὄντως εἰρήνη», ἐγκαθιδρύει στήν
καρδιά μας τήν εἰρήνη.
Ἀγαπητοί μου
Χριστιανοί.
Πολλά χάνουν ἐκεῖνοι
πού ἀποποιοῦνται τήν πρόσκληση τοῦ Θεοῦ γιά τή Θεία Λειτουργία. Ἐάν κανείς τούς
πεῖ κάτι,θά ἀντικρούσουν τήν κατηγορία μέ τό ἐπιχείρημα, ὅτι ναί μέν
πιστεύουν, ἀλλά δέν ἔχουν καιρό. Προτιμοῦν νά δαπανήσουν τίς δυνάμεις τους σέ
ἄλλα ἔργα, νά κάνουν κάτι πού θά τούς εὐχαριστήσει, παρά νά συμμετάσχουν
στή Θεία Λειτουργία τῆς Κυριακῆς, ὁ ὁποία, ὅπως λένε, τούς κουράζει μέ τήν
πολύωρη ὀρθοστασία καί τίς δυσνόητες εὐχές. Πολυάνθρωπες ἐνορίες μένουν ἄδειες
τήν Κυριακή. Ὄχι μόνο στίς μεγαλουπόλεις, ἀλλά καί στά χωριά. Ὁ ἐκκλησιασμός
καί ἡ συνειδητή βίωση τῆς Θείας Λειτουργίας δίνει μιά ἄλλη διάσταση στή ζωή.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου