21 Δεκ 2014

Διδαχή τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ

                                        ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ

Διδαχή το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
        
γαπητοί μου Χριστιανοί καιρός τν Χριστουγέννων φθασε.  Τά χαράματα τς Τετάρτης θ΄ ντιλαλήσει ρ­θο­δο­ξία πό τίς χαρμό­συ­νες κωδωνοκρουσίες τν ναν πού μαζί μέ τούς γ­γέλους θά δοξολογον τό μέγα καί παράδοξο μυστήριο τς σαρκώσεως το ­νάρχου Θεο.

         ν γιά τόν πολύ κόσμο, πού πιστεύει πιφανειακά καί βλέπει τή θρη­σκεία σάν μιά ραία παράδοση, τό γεγονός τς Γεννήσεως το Χρι­στο εναι μέγα καί συγκινε τίς καρδιές, γιά τόν συνειδητό Χριστιανό, πού γνωρίζει τί πιστεύει καί γιατί ζε, τό μυστήριο τς σαρκώσεως εναι συγκλονιστικό χι μόνο γιατί φανερώνει τήν φατη κένωση το Θεο γιά τό δικό μας πλουτισμό, λλά κυρίως γιατί σάν διαρκές μέσα στήν κκλη­σία γεγονός, δίνει τήν δυνα­τό­τη­τα στούς νθρώπους λων τν ποχν νά τό βιώσουν στήν ποχή τους. «Σήμερον Χριστός ν Βηθλεέμ γεννται κ Παρ­θένου. Σήμε­ρον ναρχος ρχεται καί Λόγος σαρκοται». Ατό τό «σήμερον» δέν εναι λογοτεχνική κφραση. Εναι μιά πραγ­μα­­τι­κό­τητα. Σήμερα, μέσα στήν κκλησία γεννται Χριστός.  Σήμερα, μέσα σ΄ να κόσμο πού μαστίζεται πό τή βία καί τήν τρομο­κρα­τία, « ερήνης πρύτανις προέρχεται Χριστός, ερηνεσαι τά σύ­μπα­­ντα». Γιατί μως νανθρώπισε Θεός; θεοφώτιστος ρμη­νευ­τής τν Γραφν ερός Δαμασκηνός καί λοι ο πατέρες πού γκω­μία­σαν μέ ερές συγγραφές τό γεγονός τς Γεννήσεως το Χριστο καταλή­γουν στήν κόλουθη πάντηση: « Υός το Θεο νηνθρώ­πη­σε γιά νά χαρίσει ξανά στόν νθρωπο κενο γιά τό ποο δη­μιουρ­γώντας τον τόν προώρισε. Τόν δημιούργησε σύμφωνα μέ τή δική Του εκό­να, λογικό καί λεύθερο, προο­ρι­σμένο νά εναι πως καί δημιουρ­γός του, τέλεια νάρετος, πράγμα κατορθωτό γιά τήν νθρώπινη φύση. Θεός λοιπόν δημιούργησε τόν νθρωπο σέ πλήρη κοινωνία μαζί του γιά νά μείνει φθαρτος, τόν νέ­βα­σε στήν θανασία. μες μως ατά τά γνωρίσματα τς θείας φύσεως τά λ­λοιώ­σαμε μέ τήν παρά­βα­ση τς ντολς καί περάσαμε στήν παράταξη τς κακίας μέ ποτέλεσμα νά χάσουμε τήν κοινωνία μέ τό Θεό. πειδή λοιπόν Θεός μς πρόσφερε τό ψιστο καί δέν τό δια­φυ­λά­ξα­με, χρειάσθηκε νά κατέβει ατός στό χείριστο, δηλ. νά προσ­λά­­βει τή δική μας φύση, στε νά μς ξαναδώσει τόν ρχαο προο­ρισμό. Κι κόμα νά μς διδάξει τό νάρετο θος τς βιωτς, ατό τό θος πού διος μέ τήν πίγεια ζωή του κατέστησε συγκε­κρι­μέ­νο. Κι κόμα νά μς λευθε­ρώ­σει πό τή φθορά, φέρνοντάς μας πάλι σέ κοινωνία μέ τή ζωή του, μέ τή δική του νάσταση.         Τό μυστήριο τς νανθρωπήσεως το Χριστο δέν εναι μόνο τό φ΄ παξ στορικό γεγονός τό ν μέραις ρώδου το Βασιλέως.  Εναι τό γεγονός τς καθη­μερι­νς ζως τς κκλησίας πού λαμ­βά­νει χώρα μέσα στό μυστήριο τς Θείας Λει­τουρ­γίας. καθα­για­σμός το ρτου καί το ο{ινου καί μεταβολή τους σέ σμα καί αμα Χριστο εναι μιά νέα πράξη ναν­θρω­πή­σεως. χι μόνο στήν ερή φάτνη τς Βηθλεέμ, λλά καί πάνω στό ερό θυσιαστήριο λων τν ρ­θοδόξων κκλησιν θά ξανα­γεν­νη­θε Χριστός. κε μέσα στήν «κοινή τν που­ρα­νίων καί τν πιγείων πανήγυριν» δέν θά ζή­σου­με τήν Γέννηση σάν να στορικό μακρινό γεγο­νός, λλά σάν μιά συγκλο­νι­στι­κή πραγματικότητα, ποία θά μς καταστήσει μετό­χους τν δώρων πού φερε στή γ Χριστός.  Θεός θέλει ψυχική προετοιμασία. Ζητε πό μς νά επρε­πί­σου­με «τν Γενεθλίων τάς εσόδους πί τν ψυχικν θη­σαυ­ρισμάτων». Μέγας θανάσιος μς λέγει, τι μέ σωφροσύνη, μέ γνεία, μέ κακία, μέ συμπάθεια, μέ πίστη πρέπει νά ποδεχθομε τόν Χριστό. «Οτω Χριστόν θεοπρεπς ναγκαλισώμεθα». δ καί σαράντα μέρες κκλησία συνεχς μς προτρέπει νά ψω­θο­με πό τά γήινα στά οράνια, νά γκαταλείψουμε τά μά­ταια καί νά πο­θήσουμε τά αώνια. «Χρι­στός γεννται δοξάσα­­τε. Χρι­στός ξ ορανν παντήσατε. Χριστός πί γς ψώ­θη­τε ...».
         ς μή μείνουμε, λοιπόν, μόνο στήν ξωτερική προετοιμασία. ς ε­πρε­πήσουμε τήν καρδιά μας μέ τήν γάπη καί τή μετάνοια. ς τοιμα­σθο­με τήν μέρα κείνη νά κοινωνήσουμε. Μακρυά πό τήν κ­κλη­σία χωρίς Θεία Λειτουργία καί Θεία Κοινωνία, τά Χριστού­γεν­να εναι χωρίς Χρι­στό.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ

Διδαχή το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ

          γενεαλογικός κατάλογος πού μς παρέθεσε σήμερα Εαγγελι­στής Ματθαος, γαπητοί μου χριστιανοί, εναι κατάλογος το Υο το ν­θρώ­που δηλ. τς νθρώπινης φύσεως καί καταγωγς το Χριστο. Σκο­πός τς κθέσεως ατο εναι νά φανε, τι κενος πού γεννήθηκε πό τήν Παρθένο Μαρία «κ Πνεύματος γίου» εναι Μεσσίας. παράθεση τν νομάτων ρχίζει πό τόν βραάμ καί κα­τα­λήγει στόν ησο. ν­διά­με­σα δέ, ναφέρονται δεκάδες νό­μα­τα προγόνων πό τούς ποίους προλ­θε ησος. Γενεές πολλές μνημο­νεύο­νται καί μέ τόν τρόπο ατό μ­­με­­σα στρέφεται προσοχή το ναγνώστη στούς προ­γόνους το ησο Χρι­στο, πρός τούς ποίους νήκει αώνια τιμή, γιατί γι­ναν λυσιδωτή γέφυ­ρα στήν ποία βά­δισε Διαθήκη το Θεο πού δόθηκε στόν βραάμ καί πραγμα­τώ­θη­κε στήν Παρθέ­νο Μα­ρία. ερό καθκον χει κάθε νθρωπος νά τιμ τούς γεννήτορες πό τούς ποίους προλθε καί χάριν τν ποίων πάρχει στή ζωή. ντο­λή το θείου Νό­μου εναι ρητή: «Τίμα τόν πατέρα σου καί τήν μητέρα σου». κενοι εναι ο ρί­ζες τς ζως μας καί άν τούς σεβόμαστε τιμμε τόν αυτό μας. Δυστυχς μως ­χει νατραπε σορ­ρο­πία καί στό θέμα ατό. παλιά πατριαρχική οκο­γέ­νεια, που πατέρας ταν κεφαλή δέν πάρ­χει πιά. πολιτισμένος νθρωπος τς «προο­δευ­μένης» ποχς μας δέν χρειάζεται τόν παππο καί τή γιαγιά. Τούς θεω­ρε παράσιτα καί μπό­δια τς ζως του, γι΄ ατό τούς πομονώνει στό περι­θώ­ριο καί τούς κατα­δι­κά­ζει στόν μαρασμό καί στό στα­μά­τη­το κλμα τς πί­κρας. ντι­γε­ρο­ντι­κή χαρακτηρίζεται ποχή μας. Παλιά οκογένεια ταν να, παππος, γιαγιά, τά παιδιά καί τά γγόνια. Σήμερα ο γέροντες ζον τό δρ­μα τς περιφρονήσεως, στω κι ν δέν φτασαν τά παιδιά τους μέχρι το ση­μείου νά τούς κλείσουν στό Γηροκομεο. Παραμερισμένοι στή γωνιά, μίλητοι, χω­ρίς στοργή, γκαταλελειμμένοι βυθίζονται σέ μελαγχολικές σκέψεις καί πο­τίζουν μέ τά δάκρυά τους τό φιλόξενο σπίτι, πού τίς περισσότερες φο­ρές ο διοι κτισαν μέ στέρηση καί δρτα. Μπορε νά μή τούς λείπει τίπο­τα λικό. Τούς λεί­πει μως γάπη.        χουμε χρέος νά τιμμε τούς γονες μας χι μόνο ταν μς δί­νουν, λλά καί ταν μς χρειάζονται νά τούς δώσουμε. «Βλάσφημος γκατα­λι­πών πατέρα καί κατηραμένος παροργίζων μητέρα» καί « τιμάζων Πα­τέ­ρα καί πωθού­με­νος μητέρα ατο καταισχυνθήσεται καί πονείδιστος σται» λέγει γία Γρα­φή.        Εναι χρήσιμοι ο γέροντες. χουν τήν περα τς ζως. Μπορε ο νέοι νά μοιάζουν μέ τά νθισμένα δένδρα τς νοίξεως, μά καί ο γέροντες μοιάζουν μέ τά γυμνά δένδρα το χειμώνα πού κάτω π΄ ατά βλέπει κανείς τόν ορανό. γεροντική λικία εναι λικία το θε­ρι­σμο καί τς συγκομιδς. Εναι λικία τς συνέσεως καί τς σο­φίας. Ε­τυ­χής κενος πού χει γέροντα σύμβουλο καί συ­μπαραστάτη τς ζως του. Δέν πρόκειται νά στοχήσει ποτέ. Συγκινητική εναι περίπτωση το Ανεία πού ναφέρει λληνι­κή στο­ρία. ταν στερα πό δεκάχρονη πολιορκία πεσε Τροία στά χέρια τν λ­λή­νων πρίν κατασκάψουν τήν πόλη πέτρεψαν στούς κατοί­κους νά πάρει καθέ­νας να πό τά πολυτιμώτερα ντι­κεί­­μενα το σπι­τιο του καί νά φύγει. Α­νείας γκατέλειψε τά πά­ντα καί βγκε πό τήν πόλη κρατώντας στά χέρια του να γαλμα το θεο πού εχε στό σπίτι, δείχνοντας τσι τήν ελάβειά του. Ο λληνες ταν τόν εδαν, εχαρι­στή­θη­καν γιά τήν ελάβειά του πρός τούς θεούς καί το πέτρεψαν νά πάρει κι να δεύτερο πολύτιμο ντικείμενο πό τό σπίτι του. Τότε Ανείας γύ­ρι­σε σπίτι καί πρε στούς μους του τόν τυφλό καί ρρω­στο γέροντα πα­τέ­ρα του, διαφο­ρώ­ντας γιά τά λλα πολύτιμα ντικείμενα πού χα­νε γιά πάντα. Συγκι­νήθηκαν ο λληνες πό τήν ρετή του καί το πέτρε­ψαν νά πάρει λα τά ντικείμενα το σπιτιο του. Μετά τά Θεό πρέπει νά τιμμε τούς γονες μας. κενος πού τιμ τούς γο­νες του, λέγει σοφός Σειράχ, «εφρανθήσεται πό τν τέκνων καί μακροη­με­ρεύ­σει καί ν μέρ προσευχς ατο εσακουσθήσεται». γαπητοί μου Χριστιανοί!Μπορε νά χουμε προοδεύσει στόν τεχνικό τομέα, λλά εμαστε πολύ πί­σω στόν νθρωπισμό. Γιά πολλούς τό πρόσωπο δέν χει ξία, ξία χουν τά λε­φτά, δύναμη καί τά ξιώματα. Μέσα μως στά γερο­ντικά πρόσωπα κρύβεται μιά στορία, πού τίς περισσότερες φορές εναι στορία θυσίας γιά τά παιδιά. ς παρα­μερίσουμε κάθε διοτρο­πία τους, ς ξεχά­σου­με κάθε παρεξήγηση κι σο κό­μα τούς χουμε στή ζωή, ς τούς χαρί­σου­με γάπη. Στόν καθένα μας πευ­θύ­νεται λόγος το Θεο πού λέει: «Τέ­κνον, ντιλαβο ν γρ πατρός σου καί μή λυπήσς ατο ν τ ζω ατο. Κν πολείπ σύνεσιν, συγγνώ­μην χε καί μή τιμάσς ατόν».         
ς κάνουμε τά Χριστούγεννα χαρούμενα χι μόνο γιά τά παιδιά, λ­­λά καί γιά τά ξεχασμένα γηρατειά.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου