ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ
ΠΡΟ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ
Διδαχή
τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ.
ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Ἀγαπητοί μου
Χριστιανοί ὁ καιρός τῶν Χριστουγέννων ἔφθασε. Τά χαράματα τῆς
Τετάρτης θ΄ ἀντιλαλήσει ἡ Ὀρθοδοξία
ἀπό τίς χαρμόσυνες κωδωνοκρουσίες τῶν ναῶν
πού μαζί μέ τούς Ἀγγέλους θά δοξολογοῦν τό μέγα καί παράδοξο μυστήριο τῆς σαρκώσεως τοῦ
Ἀνάρχου Θεοῦ.
Ἄν γιά τόν πολύ κόσμο, πού πιστεύει ἐπιφανειακά καί βλέπει τή θρησκεία σάν μιά
ὡραία παράδοση, τό γεγονός τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ εἶναι μέγα
καί συγκινεῖ τίς καρδιές, γιά τόν συνειδητό Χριστιανό,
πού γνωρίζει τί πιστεύει καί γιατί ζεῖ, τό μυστήριο τῆς
σαρκώσεως εἶναι συγκλονιστικό ὄχι μόνο γιατί φανερώνει τήν ἄφατη κένωση τοῦ Θεοῦ γιά τό δικό μας πλουτισμό, ἀλλά κυρίως γιατί σάν διαρκές μέσα στήν Ἐκκλησία γεγονός, δίνει τήν δυνατότητα
στούς ἀνθρώπους ὅλων τῶν ἐποχῶν νά τό βιώσουν στήν ἐποχή τους. «Σήμερον ὁ Χριστός ἐν Βηθλεέμ γεννᾶται ἐκ Παρθένου. Σήμερον ὁ Ἄναρχος ἄρχεται καί ὁ Λόγος σαρκοῦται». Αὐτό τό «σήμερον» δέν εἶναι λογοτεχνική ἔκφραση. Εἶναι μιά πραγματικότητα. Σήμερα, μέσα στήν Ἐκκλησία γεννᾶται ὁ Χριστός. Σήμερα,
μέσα σ΄ ἕνα κόσμο πού μαστίζεται ἀπό τή βία καί τήν τρομοκρατία, «ὁ εἰρήνης πρύτανις προέρχεται Χριστός, εἰρηνεῦσαι τά σύμπαντα». Γιατί
ὅμως ἐνανθρώπισε ὁ Θεός; Ὁ θεοφώτιστος ἑρμηνευτής τῶν Γραφῶν ἱερός Δαμασκηνός
καί ὅλοι οἱ πατέρες πού ἐγκωμίασαν
μέ ἱερές συγγραφές τό γεγονός τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ καταλήγουν στήν ἀκόλουθη ἀπάντηση: «Ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ ἐνηνθρώπησε
γιά νά χαρίσει ξανά στόν ἄνθρωπο ἐκεῖνο γιά τό ὁποῖο δημιουργώντας τον τόν προώρισε. Τόν
δημιούργησε σύμφωνα μέ τή δική Του εἰκόνα, λογικό καί ἐλεύθερο,
προορισμένο νά εἶναι ὅπως καί ὁ δημιουργός του, τέλεια ἐνάρετος, πράγμα κατορθωτό γιά τήν ἀνθρώπινη φύση. Ὁ Θεός λοιπόν
δημιούργησε τόν ἄνθρωπο σέ πλήρη
κοινωνία μαζί του γιά νά μείνει ἄφθαρτος, τόν ἀνέβασε
στήν ἀθανασία. Ἐμεῖς ὅμως αὐτά τά γνωρίσματα τῆς θείας
φύσεως τά ἀλλοιώσαμε μέ τήν παράβαση τῆς ἐντολῆς καί περάσαμε
στήν παράταξη τῆς κακίας μέ ἀποτέλεσμα νά χάσουμε τήν
κοινωνία μέ τό Θεό. Ἐπειδή λοιπόν ὁ Θεός μᾶς πρόσφερε τό ὕψιστο
καί δέν τό διαφυλάξαμε, χρειάσθηκε νά κατέβει αὐτός στό χείριστο, δηλ. νά προσλάβει τή
δική μας φύση, ὥστε νά μᾶς ξαναδώσει τόν ἀρχαῖο προορισμό. Κι ἀκόμα νά
μᾶς διδάξει τό ἐνάρετο ἦθος τῆς βιωτῆς, αὐτό τό ἦθος πού ὁ ἴδιος μέ τήν ἐπίγεια ζωή του
κατέστησε συγκεκριμένο. Κι ἀκόμα νά
μᾶς ἐλευθερώσει ἀπό τή
φθορά, φέρνοντάς μας πάλι σέ κοινωνία μέ τή ζωή του, μέ τή δική του ἀνάσταση. Τό
μυστήριο τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Χριστοῦ δέν εἶναι μόνο τό ἐφ΄ ἅπαξ ἱστορικό γεγονός τό ἐν ἡμέραις Ἡρώδου τοῦ Βασιλέως. Εἶναι τό γεγονός τῆς καθημερινῆς ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας πού λαμβάνει χώρα μέσα στό
μυστήριο τῆς Θείας Λειτουργίας. Ὁ καθαγιασμός τοῦ ἄρτου καί τοῦ ο{ινου
καί ἡ μεταβολή τους σέ σῶμα καί αἷμα Χριστοῦ εἶναι μιά νέα πράξη ἐνανθρωπήσεως. Ὄχι μόνο στήν ἱερή φάτνη τῆς Βηθλεέμ, ἀλλά καί ἐπάνω στό ἱερό θυσιαστήριο ὅλων τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν θά ξαναγεννηθεῖ ὁ Χριστός. Ἐκεῖ μέσα στήν «κοινή τῶν ἐπουρανίων καί τῶν ἐπιγείων πανήγυριν» δέν θά ζήσουμε τήν
Γέννηση σάν ἕνα ἱστορικό μακρινό γεγονός, ἀλλά σάν μιά συγκλονιστική πραγματικότητα, ἡ ὁποία θά μᾶς καταστήσει
μετόχους τῶν δώρων πού ἔφερε στή γῆ ὁ Χριστός. Ὁ Θεός θέλει ψυχική προετοιμασία. Ζητεῖ ἀπό ἐμᾶς νά εὐπρεπίσουμε «τῶν
Γενεθλίων τάς εἰσόδους ἐπί τῶν ψυχικῶν θησαυρισμάτων».
Ὁ Μέγας Ἀθανάσιος μᾶς λέγει, ὅτι μέ σωφροσύνη, μέ ἁγνεία, μέ ἀκακία, μέ συμπάθεια, μέ πίστη πρέπει νά ὑποδεχθοῦμε τόν Χριστό. «Οὕτω
Χριστόν θεοπρεπῶς ἐναγκαλισώμεθα». Ἐδῶ καί σαράντα μέρες ἡ Ἐκκλησία συνεχῶς μᾶς προτρέπει νά ὑψωθοῦμε ἀπό τά γήινα στά οὐράνια,
νά ἐγκαταλείψουμε τά μάταια καί νά ποθήσουμε
τά αἰώνια. «Χριστός γεννᾶται δοξάσατε. Χριστός ἐξ οὐρανῶν ἀπαντήσατε. Χριστός ἐπί γῆς ὑψώθητε ...».
Ἄς μή μείνουμε, λοιπόν, μόνο στήν ἐξωτερική προετοιμασία. Ἄς εὐπρεπήσουμε τήν καρδιά μας μέ τήν ἀγάπη καί τή μετάνοια. Ἄς ἑτοιμασθοῦμε τήν ἡμέρα ἐκείνη νά
κοινωνήσουμε. Μακρυά ἀπό τήν Ἐκκλησία χωρίς Θεία Λειτουργία καί Θεία
Κοινωνία, τά Χριστούγεννα εἶναι
χωρίς Χριστό.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ
ΠΡΟ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ
Διδαχή
τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ.
ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Ὁ γενεαλογικός κατάλογος πού μᾶς παρέθεσε σήμερα ὁ Εὐαγγελιστής Ματθαῖος, ἀγαπητοί μου χριστιανοί, εἶναι ὁ κατάλογος τοῦ Υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου δηλ. τῆς ἀνθρώπινης φύσεως καί καταγωγῆς τοῦ Χριστοῦ. Σκοπός τῆς ἐκθέσεως αὐτοῦ εἶναι νά φανεῖ, ὅτι ἐκεῖνος πού γεννήθηκε ἀπό τήν Παρθένο Μαρία «ἐκ Πνεύματος Ἁγίου» εἶναι ὁ Μεσσίας. Ἡ παράθεση τῶν ὀνομάτων ἀρχίζει ἀπό τόν Ἀβραάμ καί καταλήγει
στόν Ἰησοῦ. Ἐνδιάμεσα δέ,
ἀναφέρονται δεκάδες ὀνόματα προγόνων ἀπό τούς ὁποίους προῆλθε ὁ Ἰησοῦς. Γενεές
πολλές μνημονεύονται καί μέ τόν τρόπο αὐτό ἔμμεσα
στρέφεται ἡ προσοχή τοῦ ἀναγνώστη στούς
προγόνους τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, πρός τούς ὁποίους ἀνήκει αἰώνια τιμή,
γιατί ἔγιναν ἡ ἁλυσιδωτή γέφυρα
στήν ὁποία βάδισε ἡ Διαθήκη τοῦ Θεοῦ πού δόθηκε
στόν Ἀβραάμ καί πραγματώθηκε στήν Παρθένο Μαρία. Ἱερό καθῆκον ἔχει κάθε ἄνθρωπος νά τιμᾶ τούς γεννήτορες ἀπό τούς ὁποίους προῆλθε καί χάριν τῶν ὁποίων ὑπάρχει στή ζωή.
Ἡ ἐντολή τοῦ θείου Νόμου εἶναι ρητή: «Τίμα τόν πατέρα σου καί τήν
μητέρα σου». Ἐκεῖνοι εἶναι οἱ ρίζες τῆς ζωῆς μας καί ἐάν τούς σεβόμαστε
τιμᾶμε τόν ἑαυτό μας. Δυστυχῶς ὅμως ἔχει ἀνατραπεῖ ἡ ἰσορροπία καί
στό θέμα αὐτό. Ἡ παλιά πατριαρχική οἰκογένεια, ὅπου ὁ πατέρας ἦταν ἡ κεφαλή δέν ὑπάρχει πιά. Ὁ πολιτισμένος ἄνθρωπος τῆς «προοδευμένης» ἐποχῆς μας δέν
χρειάζεται τόν παπποῦ καί
τή γιαγιά. Τούς θεωρεῖ παράσιτα καί ἐμπόδια τῆς ζωῆς του, γι΄ αὐτό τούς ἀπομονώνει στό περιθώριο καί τούς καταδικάζει στόν μαρασμό καί
στό ἀσταμάτητο κλᾶμα τῆς πίκρας. Ἀντιγεροντική
χαρακτηρίζεται ἡ ἐποχή μας. Παλιά ἡ οἰκογένεια ἦταν ἕνα, ὁ παπποῦς, ἡ γιαγιά, τά παιδιά καί τά ἐγγόνια. Σήμερα οἱ
γέροντες ζοῦν τό δρᾶμα τῆς
περιφρονήσεως, ἔστω κι ἄν δέν ἔφτασαν τά παιδιά τους μέχρι τοῦ σημείου νά τούς κλείσουν στό Γηροκομεῖο. Παραμερισμένοι στή γωνιά, ἀμίλητοι, χωρίς στοργή, ἐγκαταλελειμμένοι
βυθίζονται σέ μελαγχολικές σκέψεις καί ποτίζουν μέ τά δάκρυά τους τό ἀφιλόξενο σπίτι, πού τίς περισσότερες φορές
οἱ ἴδιοι ἔκτισαν μέ
στέρηση καί ἱδρῶτα. Μπορεῖ νά μή τούς
λείπει τίποτα ὑλικό. Τούς λείπει
ὅμως ἡ ἀγάπη. Ἔχουμε χρέος νά τιμᾶμε τούς γονεῖς μας ὄχι μόνο ὅταν μᾶς δίνουν, ἀλλά καί ὅταν μᾶς χρειάζονται νά τούς δώσουμε. «Βλάσφημος ὁ ἐγκαταλιπών πατέρα καί κατηραμένος ὁ παροργίζων μητέρα» καί «ὁ ἀτιμάζων Πατέρα
καί ἀπωθούμενος μητέρα αὐτοῦ καταισχυνθήσεται καί ἐπονείδιστος ἔσται»
λέγει ἡ Ἁγία Γραφή. Εἶναι χρήσιμοι οἱ γέροντες. Ἔχουν τήν πεῖρα τῆς ζωῆς. Μπορεῖ οἱ νέοι νά μοιάζουν μέ τά ἀνθισμένα δένδρα τῆς ἀνοίξεως, μά καί οἱ
γέροντες μοιάζουν μέ τά γυμνά δένδρα τοῦ χειμώνα πού κάτω ἀπ΄ αὐτά βλέπει κανείς τόν οὐρανό. Ἡ γεροντική ἡλικία εἶναι ἡ ἡλικία τοῦ θερισμοῦ καί τῆς συγκομιδῆς. Εἶναι ἡ ἡλικία τῆς συνέσεως καί τῆς σοφίας.
Εὐτυχής ἐκεῖνος πού ἔχει γέροντα σύμβουλο καί συμπαραστάτη τῆς ζωῆς του. Δέν πρόκειται νά ἀστοχήσει ποτέ. Συγκινητική
εἶναι ἡ περίπτωση τοῦ Αἰνεία πού ἀναφέρει ἡ Ἑλληνική ἱστορία. Ὅταν ὕστερα ἀπό δεκάχρονη πολιορκία ἔπεσε ἡ Τροία στά
χέρια τῶν Ἑλλήνων πρίν κατασκάψουν τήν πόλη ἐπέτρεψαν στούς κατοίκους νά πάρει ὁ καθένας ἕνα ἀπό τά πολυτιμώτερα ἀντικείμενα τοῦ σπιτιοῦ του καί νά φύγει. Ὁ Αἰνείας ἐγκατέλειψε τά πάντα καί βγῆκε ἀπό τήν πόλη
κρατώντας στά χέρια του ἕνα ἄγαλμα τοῦ θεοῦ πού εἶχε στό σπίτι, δείχνοντας ἔτσι τήν εὐλάβειά του. Οἱ Ἕλληνες ὅταν τόν εἶδαν, εὐχαριστήθηκαν γιά τήν εὐλάβειά του πρός τούς θεούς καί τοῦ ἐπέτρεψαν νά πάρει κι ἕνα
δεύτερο πολύτιμο ἀντικείμενο ἀπό τό σπίτι του. Τότε ὁ Αἰνείας γύρισε σπίτι καί πῆρε στούς ὤμους του τόν
τυφλό καί ἄρρωστο γέροντα πατέρα του, ἀδιαφορώντας γιά τά ἄλλα πολύτιμα ἀντικείμενα πού ἔχανε γιά πάντα. Συγκινήθηκαν οἱ Ἕλληνες ἀπό τήν ἀρετή του καί τοῦ ἐπέτρεψαν νά πάρει ὅλα τά ἀντικείμενα τοῦ σπιτιοῦ του. Μετά
τά Θεό πρέπει νά τιμᾶμε τούς γονεῖς μας. Ἐκεῖνος πού τιμᾶ τούς γονεῖς του, λέγει ὁ σοφός
Σειράχ, «εὐφρανθήσεται ὑπό τῶν τέκνων καί
μακροημερεύσει καί ἐν ἡμέρᾳ προσευχῆς αὐτοῦ εἰσακουσθήσεται». Ἀγαπητοί μου Χριστιανοί!Μπορεῖ νά ἔχουμε προοδεύσει στόν τεχνικό τομέα, ἀλλά εἴμαστε πολύ πίσω στόν ἀνθρωπισμό. Γιά πολλούς τό πρόσωπο δέν ἔχει ἀξία, ἀξία ἔχουν τά λεφτά, ἡ δύναμη καί τά ἀξιώματα. Μέσα ὅμως στά γεροντικά πρόσωπα κρύβεται μιά ἱστορία, πού τίς περισσότερες φορές εἶναι ἱστορία θυσίας γιά τά παιδιά. Ἄς παραμερίσουμε κάθε ἰδιοτροπία τους, ἄς ξεχάσουμε
κάθε παρεξήγηση κι ὅσο ἀκόμα τούς ἔχουμε στή ζωή, ἄς τούς
χαρίσουμε ἀγάπη. Στόν καθένα μας ἀπευθύνεται ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ πού λέει: «Τέκνον,
ἀντιλαβοῦ ἐν γῆρᾳ πατρός σου καί μή λυπήσῃς αὐτοῦ ἐν τῇ ζωῇ αὐτοῦ. Κἄν ἀπολείπῃ σύνεσιν,
συγγνώμην ἔχε καί μή ἀτιμάσῃς αὐτόν».
Ἄς κάνουμε τά Χριστούγεννα χαρούμενα ὄχι μόνο γιά τά παιδιά,
ἀλλά καί γιά τά ξεχασμένα γηρατειά.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου