ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ
Ι΄ ΛΟΥΚΑ
Διδαχή τοῦ
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Ἡ
παρουσία τῆς συγκύπτουσας γυναίκας μέσα στή συναγωγή, ἀγαπητοί μου Χριστιανοί, ἔδινε
τήν ἀφορμή γιά πολλά σχόλια ἀπό τούς παρισταμένους συμπατριῶτες της ὄχι μόνο
γιά τήν παραμόρφωση τοῦ σώματός της, ἀλλά κυρίως γιά τόν ζῆλο καί τήν ἀφοσίωσή
της στό Θεό, ἀφοῦ πολλοί ἄλλοι στήν κατάστασή της ἤ καί σέ πολύ ἐλαφρότερη κατάσταση
θά προτιμοῦσαν τήν ὥρα αὐτή τῆς Θείας Λατρείας νά ἔμεναν στό σπίτι τους καί νά
ἀπέφευγαν τά περίεργα βλέμματα καί τήν πολύωρη ταλαιπωρία τοῦ ἐκκλησιασμοῦ.
Ἐκείνη
ὅμως, τήν ὥρα πού οἱ ὑπόλοιποι ὁμόθρησκοί της λατρεύουν τό Θεό δέν προτιμᾶ τήν ἀπομόνωση
τῆς ἀναπαύσεως, ἀλλά τήν κοινωνία τῆς προσευχῆς καί μέ τό κυρτωμένο μέχρις ἐδάφους
σαρκίο της ἔρχεται σιγά - σιγά για νά ἑνώσει τήν προσευχή της μέ τήν προσευχή
τῆς Ἐκκλησίας καί μαζί μέ τούς ἀδελφούς νά ὑμνήσει τό Θεό. Ἐκεῖ συνάντησε τόν Ἰησοῦ,
ὁ ὁποῖος ἐπιβραβεύοντας τόν ἱερό πρός τό Θεό ζῆλο της, τήν ἀπάλλαξε ἀπό τό
πονηρό πνεῦμα τῆς ἀσθένειας μέ τό ὁποῖο ἐπί δέκα ὀκτώ χρόνια τήν τυραννοῦσε ὁ
σατανᾶς.
Ἡ
θαυματουργική πράξη τοῦ Ἰησοῦ καί ὁ διάλογός του μέ τόν ἀρχισυνάγωγο ὑπογραμμίζουν
τό καθῆκον τοῦ ἐκκλησιασμοῦ τῆς Κυριακῆς πού δυστυχῶς, ἰδιαίτερα στίς μέρες
μας, ἔχει πολύ παραμεληθεῖ καί ἀτονήσει.
Γιά
τούς Ἑβραίους τό Σάββατο ἦταν ἡ μέρα τοῦ Θεοῦ γιά τή λατρεία τοῦ ὁποίου ἦταν ἐκ
τοῦ Νόμου ὑποχρεωμένοι νά ἀφήσουν κάθετι ἐγκόσμιο καί νά πᾶνε στή συναγωγή
νά διαβάσουν τή Γραφή, νά ψάλλουν, νά προσευχηθοῦν καί μέσα στό λατρευτικό κλῖμα
νά θυμηθοῦν τίς εὐεργεσίες τοῦ Θεοῦ πρός τό ἔθνος τους. Γιά τό νέο Ἰσραήλ τῆς Χάριτος, τούς χριστιανούς,
ἡμέρα τοῦ Κυρίου εἶναι «ἡ μία τῶν Σαββάτων», ἡ ἔνδοξη καί φωτοφόρος ἡμέρα τῆς Ἀναστάσεως
τοῦ Χριστοῦ, ἡ Κυριακή, ὅπου καλούμεθα ὅλοι νά συναχθοῦμε στήν Ἐκκλησία καί
«ἐν ἑνί στόματι καί μιᾷ καρδίᾳ» νά ὑμνήσουμε τόν Κύριο, νά τελέσουμε τό
Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καί εἰς ζωήν αἰώνιον»
καί νά ἑνωθοῦμε ψυχοσωματικά μέ τόν Ἑσταυρωμένο καί Ἀναστάντα Κύριό
μας. Ἡ λατρεία τῆς συναγωγῆς ἦταν μία
διανοητική καί συναισθηματική ἕνωση μέ τόν Θεό, ἐνῶ ἡ λατρεία τῆς Ἐκκλησίας εἶναι
κάτι πολύ διαφορετικό, ἀφοῦ πέρα ἀπό τή διανοητική ἀνάταση καί τήν συναισθηματική
χαρά ὁ πιστός ζεῖ τό μυστήριο τῆς ἑνώσεως τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματός του μέ
τό σῶμα τοῦ Χριστοῦ, θεώνεται καί ἁγιάζεται, γίνεται πολίτης τοῦ Παραδείσου
καί ἀποκτᾶ τά χαρίσματα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἔχουμε συνηθίσει τόν ἐκκλησιασμό
τῆς Κυριακῆς σάν μιά πράξη καθήκοντος ἀπέναντι στό Θεό στήν ἐφαρμογή τῆς ὁποίας
γιά πολλούς χριστιανούς δέν συμμετέχει ἡ ψυχή. Ὅταν ὅμως θελήσουμε νά μή
μείνουμε ἁπλοί θεατές καί παρατηρητές τῶν τελουμένων, ἀλλά συμμέτοχοι τῶν
μυστηρίων, τότε ὁ ἐκκλησιασμός θά γίνει γιά μᾶς πηγή χαρᾶς καί ἡ Κυριακή θά
εἶναι μία ἀπό τίς καλύτερες ἡμέρες τῆς ἑβδομάδας.
Ὅλες
οἱ ἄλλες ἡμέρες τῆς ἑβδομάδας εἶναι ἀφιερωμένες στήν ἐργασία καί στή βιοπάλη.
Τίς εὐλογεῖ ὁ Θεός γιά νά ἐργαζόμαστε τά ἔργα τοῦ σώματος, τά ἀναγκαία γιά τή
ζωή. Τήν ἑβδόμη ὅμως, τήν Κυριακή δηλαδή, θέλει νά τήν ἀφιερώνουμε στήν ἐργασία
τῆς ψυχῆς.
Ἡ
Κυριακή εἶναι ἡμέρα ἀναπαύσεως. Ἔχει ἀνάγκη ὁ ἄνθρωπος νά ξεκουρασθεῖ ἀπό τό ἄγχος
τῆς καθημερινότητος, νά ἀλλάξει σκηνικό, νά ἠρεμήσει.
Ἡ
Κυριακή εἶναι ἡμέρα τοῦ Θεοῦ καί τῆς ἀρετῆς. Πολλοί προφασίζονται πολλούς καί
διαφόρους λόγους γιά τήν ἀπομάκρυνσή τους ἀπό τή Λατρεία τῆς Κυριακῆς. Γιά τούς
περισσότερους οἱ προφάσεις εἶναι ἀστήρικτες καί ἀποδεικνύουν τήν ἔλλειψη
ζήλου καί πίστεως. Ὅποιος θέλει νά ἐκκλησιασθεῖ βρίσκει λύσεις στίς δυσκολίες
του καί ὑπερνικᾶ κάθε ἐμπόδιο, ὅπως ἔπραξε ἡ συγκύπτουσα γυναίκα.
Ἐκτός
ὅμως ἀπό τόν ἐκκλησιασμό ἔχουμε καθῆκον τήν Κυριακή νά ἐπισκεφθοῦμε καί τούς
πάσχοντες ἀδελφούς μας. Ὁ Ἰησοῦς θεραπεύει τήν ἀσθένεια τῆς συγκύπτουσας γιά νά
μᾶς πεῖ, ὅτι πρέπει κι ἐμεῖς νά θεραπεύουμε τίς ἀνάγκες τοῦ πλησίον μας. Παράλληλα μέ τή μελέτη τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ
θά πρέπει νά προσπαθοῦμε νά τόν ἐφαρμόζουμε στήν πράξη μέ τά ἔργα ἀρετῆς καί
φιλανθρωπίας.
Ἡ
Κυριακή ἀγαπητοί μου χριστιανοί πρέπει νά εἶναι γιά τόν καθένα μας ἡμέρα
λατρείας τοῦ Θεοῦ, ἀγάπης τοῦ πλησίον καί πνευματικῆς φροντίδας τοῦ ἑαυτοῦ
μας.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ
Ι΄ ΛΟΥΚΑ
Διδαχή τοῦ
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Μέσα
στή συναγωγή, ἀγαπητοί μου Χριστιανοί, ἔγινε τό θαῦμα τῆς θεραπείας τῆς
συγκύπτουσας γυναίκας. Ἐκεῖ ὅπου εἶχε καταφύγει γιά νά ἐλαφρύνει μέ τήν προσευχή
τό σταυρό τοῦ μαρτυρίου της, συνάντησε τόν ἰατρό της, ὁ ὁποῖος μέ ἕνα του μόνο
λόγο τήν ἐθεράπευσε. «Γυναῖκα» τῆς εἶπε «ἐλευθερώνεσαι ἀπό τήν ἀσθένειά σου». Ἔβαλε
ἐπάνω της τά χέρια του κι ἀμέσως σηκώθηκε ὄρθια καί ἐδόξαζε τό Θεό.
Ἡ
θαυματουργική θεραπεία ἐλευθέρωσε τήν συγκύπτουσα ἀπό τή δεκαοκταετή βάσανο τοῦ
διαβόλου καί τῆς χάρισε τήν ὑγεία τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος. Κι ὁ σατανᾶς πού ἀπό
τήν ἀρχή ἐδέσμευσε τή γυναῖκα θυμωμένος γιά τή θεραπεία δένει μέ τά δεσμά τοῦ
φθόνου τόν ἀρχισυνάγωγο καί μέ τό στόμα του προσβάλλει τό θαῦμα. Ἔτσι πάντα
μάχεται τό καλό. Ἀγανακτεῖ γιατί ἡ θεραπεία ἔγινε τό Σάββατο. Κι ὁ Κύριος
τόν ἐλέγχει μέ ἕνα χαριτωμένο παράδειγμα ἀπό τά ἄλογα ζῶα. Ἐάν λοιπόν κανείς λυπᾶται
τά ζῶα του καί τά φροντίζει, πόσο μᾶλλον ὁ Θεός ἀγαπᾶ τόν ἄνθρωπο καί μεριμνᾶ
γιά τήν εὐτυχία του.
Ὅπως
φάνηκε ἀπό τά λόγια τοῦ Κυρίου ἡ συγκύπτουσα γυναῖκα εἶχε «πνεῦμα ἀσθενείας»
δηλ. πονηρό πνεῦμα, πού ἐπί δέκα ὀκτώ χρόνια τήν εἶχε δεμένη καί τήν ταλαιπωροῦσε.
Ἀπό διαβολική ἐπιβουλή εἶχε ἀρρωστήσει ἴσως ἐπειδή γιά κάποια σφάλματά της
τήν εἶχε ἐγκαταλείψει ὁ Θεός.
Ἡ
συνείδηση τοῦ ἀνθρώπου ὅταν πορευθεῖ πίσω ἀπό τήν ἁμαρτία καί χάσει τή θεία
πνοή, κατακλύζεται ἀπό μιά ξένη δύναμη καί χάνει τήν αὐτοκυριαρχία της. Νιώθει,
ὅτι εἰσέρχεται μέσα της μιά ὀλέθρια δύναμη, πού ἀποδιώκει ὁλοτελῶς τό ἀγαθό πνεῦμα
καί ἐγκαταλείπει τήν ὕπαρξη στήν ἀνελέητη ἐπηρεία τῶν κακῶν πνευμάτων. Ἀποτέλεσμα
τῆς θείας ἐγκαταλείψεως λοιπόν εἶναι ὁ πατέρας τοῦ κακοῦ, ὁ ὁποῖος ἀπό τήν ἀρχή
εἶναι ὁ αἴτιος πού ξεπέσαμε ἀπό τήν ἀθανασία γιά τήν ὁποία πλασθήκαμε καί πού
συνδεθήκαμε μέ νοσηρό σῶμα καί δεκτικό ἀσθενειῶν.
Πάνω
ὅμως ἀπό κάθε ἀσθένεια καί δαιμονική δύναμη βρίσκεται ἡ παντοδυναμία τοῦ Θεοῦ.
Χωρίς νά ἀποκλείει ἡ Ἐκκλησία μας τήν προσφυγή στήν ἰατρική περίθαλψη καί
χωρίς νά ἀπορρίπτει τή χρήση φαρμάκων, μᾶς προτρέπει νά ἀπελευθερωθοῦμε πρῶτα
ἀπό τήν ἁμαρτία γιά νά ἐκλείψουν καί οἱ συνέπειές της πού βαραίνουν τό γένος
μας. Ὁ Χριστός σέ ὅλη τή διάρκεια τῆς διακονίας του χωρίς νά ἑρμηνεύει τήν ἀρρώστεια
μέ τήν ὑπερβολικά περιορισμένη προοπτική τῆς ἀνταποδόσεως, τή βλέπει σάν ἕνα
σημάδι τῆς δυνάμεως τοῦ διαβόλου πάνω στούς ἀνθρώπους. Μέ συμπόνια πρός τούς ἀσθενεῖς
«ἐξέβαλε τά πνεύματα λόγῳ καί πάντας τούς κακῶς ἔχοντας ἐθεράπευσεν» (Ματθ.
η΄ 16). Δέν διέκρινε τήν φυσική ἀσθένεια ἀπό τόν δαιμονισμό, γιατί καί τά δύο
πηγαίνουν μαζί. Ἐξεδίωκε τά πνεύματα καί ἐθεράπευε τά σώματα. Μέ τό θαῦμα εἰσήγαγε
τόν ἄνθρωπο στόν κόσμο τῆς ἀφθαρσίας καί τῆς ἐλευθερίας, στήν τελειότητα τῆς
Βασιλείας τῶν οὐρανῶν.
Οἱ
θαυματουργικές πράξεις τοῦ Χριστοῦ πρός τούς ἀσθενεῖς ἦταν προμηνύματα τῶν
Χριστιανικῶν Μυστηρίων. Ἡ Ἐκκλησία σήμερα συνεχίζει τά θαύματα μέ τίς μυστηριακές
ἁγιαστικές πράξεις της, οἱ ὁποῖες θεραπεύουν τά ἀδύναμα μέλη ἐνσωματώνοντας
αὐτά μέ τή χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί πάλι στό Μυστικό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ.
Φυσικά ὅσο διαρκεῖ ὁ κόσμος, ἡ ἀνθρωπότητα συνεχίζει νά ὑφίσταται τίς συνέπειες
τῆς ἁμαρτίας. Οὔτε οἱ ἀσθένειες ἐξαλείφθηκαν, οὔτε οἱ δαιμονικές ἐπήρειες καταργήθηκαν,
οὔτε ὁ πόνος καί ἡ θλίψη ἀφανίσθηκαν ἀπό τή ζωή. Πῆραν ὅμως ἔνα νέο νόημα.
Προσλήφθηκαν σέ χαρίσματα κι ἔγιναν σκαλοπάτια τῆς σωτηρίας. Γιά τόν πιστό
ὁ πόνος ἔχει λυτρωτική ἀξία. Μέσα στήν Ἐκκλησία ὁ πόνος, ἡ ἀρρώστεια καί ὁ θάνατος
ἐντάσσονται στήν οἰκονομία τῆς σωτηρίας.
Ποῦ
ἀλλοῦ νά κατέφευγε ἡ βασανισμένη γυναῖκα; Ἀπό ποιόν ἄλλο νά ζητοῦσε παρηγοριά
καί ἀνακούφιση, παρά μόνο ἀπό τόν Θεό; Γι΄ αὐτό τόν λόγο, παρά τήν τραγική
κατάσταση, σιγά - σιγά μέ στήριγμα τήν πίστη καί κίνητρο τήν εὐλάβεια εἰσέρχεται
στήν ἐκκλησία, ὅπου τήν περιμένει ὁ ἰατρός. Μέ βία καί κόπο εἰσέρχεται στή συναγωγή,
γιατί δέν τήν ἐμποδίζει μόνο ἡ σωματική ἀρρώστια ἀλλά καί ὀ διάβολος, ὁ ὁποῖος
τελικά μέ τόν λόγο τοῦ Θεανθρώπου ἐγκαταλείπει τή φωλιά του κι ἀφήνει τήν
καμπουριασμένη ἀπό τή δαιμονική τυραννία γυναῖκα νά σηκώσει τό σῶμα της καί
νά ἀνορθώσει τήν ψυχή της.
Ἀγαπητοί
μου Χριστιανοί. Καλόν θά εἶναι μέ τά δεδομένα τῆς σημερινῆς περικοπῆς νά
διερωτηθοῦν μερικοί ἄνθρωποι μήπως πίσω ἀπό τήν σωματική ἀδιαθεσία τους ὑποκρίπτεται
κάποια δαιμονική πονηρία; Μή μείνουν σ΄ αὐτό πού οἱ ἴδιοι νομίζουν γιά τήν περίπτωσή
τους. Ἡ διάκριση τῶν πνευμάτων εἶναι δῶρο Θεοῦ μόνο στούς χαρισματούχους οἱ ὁποῖοι
μέ τήν φώτιση τοῦ ἁγίου Πνεύματος μποροῦν νά διακρίνουν ἐάν ἕνα πνεῦμα εἶναι ἐκ
τοῦ Θεοῦ ἤ ἐκ τοῦ διαβόλου. Κι ἄς γίνουμε πιό προσεκτικοί. Νά μή σπεύδουμε νά
ἀποδίδομε ὅ,τι δυσάρεστο μᾶς συμβαίνει στό σατανᾶ, οὔτε πάλι νά ἀποκλείουμε
τήν ἐπήρειά του ἀκόμα καί στίς πιό ἀσήμαντες κακουχίες τῆς ζωῆς.
Γιά
νά εἴμαστε ὅμως εἰρηνικοί καί ἀσφαλισμένοι ἀπό κάθε δαιμονική ἐπιβουλή «πᾶσαν
τήν ζωήν ἡμῶν Χριστῷ τῷ Θεῷ παραθώμεθα». Ἐκεῖνος γνωρίζει πότε καί πῶς θά μᾶς
βγάλει ἀπό τήν περιπέτεια καί τή δοκιμασία.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου