ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ
Ζ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
Διδαχή τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας
κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Ὁ
λόγος γιά τά μάτια τῆς ψυχῆς καί τήν πνευματική ὅραση, ἀγαπητοί μου χριστιανοί,
πού αὐτή τήν περίοδο τοῦ καλοκαιριοῦ περνοῦν μιά σκληρή δοκιμασία μέ τήν
προκλητικότητα τοῦ γυμνοῦ, ἔχει ἰδιαίτερη σημασία. Οἱ τυφλοί τοῦ σημερινοῦ ἱεροῦ
Εὐαγγελίου μέ τήν πίστη τους ἀπέκτησαν τό φῶς τῆς ψυχῆς καί στή συνέχεια μέ τή
δύναμη τοῦ Χριστοῦ εἶδαν τό κτιστό φῶς τοῦ κόσμου. Ἀπό τό θαῦμα τους διδασκόμαστε
τή σχέση πού ὑπάρχει ἀνάμεσα στή σωματική καί ψυχική ὅραση καί τόν τρόπο μέ
τόν ὁποῖο μποροῦμε ἀνάλογα μέ τή δύναμη τοῦ ἐσωτερικοῦ μας φωτός νά καταστήσουμε
τά μάτια μας θεωρεῖα τοῦ θείου κάλλους. Οἱ δύο τυφλοί ἀπό τήν πνευματική ὅραση
ἔφθασαν στήν σωματική. Ἐμεῖς καλούμεθα σήμερα ἀπό τήν σωματική νά φθάσουμε
στήν πνευματική.
Ὅποιος
ἔχει προβλήματα μέ τά μάτια του μπορεῖ νά ἀξιολογήσει τήν ἀναγκαιότητά τους στή
ζωή μας. Τά μάτια εἶναι τό μεγαλύτερο δῶρο τοῦ Θεοῦ. Μ΄ αὐτά χαιρόμαστε τή
ζωή, ἀπολαμβάνουμε τήν ὡραιότητα τῆς δημιουργίας, κινούμαστε καί ζοῦμε. Χωρίς
μάτια ἡ ζωή εἶναι μιά ἀτέλειωτη νύχτα καί ὁ ἄνθρωπος ἕνα δυστυχισμένο πλᾶσμα
πού καθημερινά περιμένει πότε θά ξημερώσει. Ἐκτός ὅμως ἀπό τά σωματικά μάτια
ὑπάρχουν καί τά πνευματικά μάτια. Ἐκτός ἀπό τή σωματική ὑπάρχει καί ἡ ψυχική ὅραση.
Ἐκτός ἀπό τό κτιστό φῶς ὑπάρχει καί τό πνευματικό φῶς. Αὐτά τά δύο στοιχεῖα, ἡ
σωματική καί ἡ πνευματική ὅραση, ἔχουν μεγάλη ἐξάρτηση τό ἕνα ἀπό τό ἄλλο. Ἀπό
τά σωματικά μάτια ἐξαρτᾶται ἡ ἀνάσταση ἤ ἡ νέκρωση τοῦ πνευματικοῦ ἀνθρώπου.
Ἐάν αὐτά βλέπουν ὀρθά, τότε τά μάτια τῆς ψυχῆς ὑγιαίνουν. Ἐάν βλέπουν πονηρά
τότε γίνονται κλέφτες τῆς ἁμαρτίας, θυρίδες ἀπ΄ ὅπου εἰσέρχεται ἡ ἁμαρτία,
καταλαμβάνει τήν ψυχή καί ἁπλώνει σ΄ ὅλο τόν ἄνθρωπο τό σκοτάδι της. Τά μάτια
γίνονται μακρυά πλοκάμια πού σάν χταπόδι ἁπλώνονται καί ἀγκαλιάζουν ἀπό μακρυά
ὅ,τι τούς ἀρέσει. Ἡ ὅραση γίνεται τότε ἀφή πού ἀπολαμβάνει ὅ,τι ἀγαπᾶ καί μέ
τόν τρόπο αὐτό ἀναστατώνει τήν ψυχή, σπέρνει πάθη στήν καρδιά καί παρασύρει
τόν ἀδύναμο στό βάραθρο τῆς καταστροφῆς. Ἐάν ὅμως τά μάτια βλέπουν ὀρθά, ἐάν ἀπό
τίς πύλες τους περνοῦν πνευματικά κάλλη καί θεωρήματα, τότε γίνονται «φωστῆρες»
καί κατά τήν ἔκφραση τοῦ ἐκκλησιαστοῦ «γλυκύ τό φῶς καί ἀγαθόν τοῖς ὀφθαλμοῖς
τό βλέπειν τόν ἥλιον» (Ἐκκλησιαστής ια΄7).
Τό
ὅτι ἡ σωματική ὅραση μᾶς παρασύρει στίς ἐπιθυμίες, «ἐκ τοῦ ὁρᾶν τίκτεται τό ἐρᾶν»,
δείχνει πόσο μεγάλη δύναμη ἔχει καί πόσο κόπο χρειάζεται νά καταβάλουμε γιά νά
φθάσουμε ἐκ τοῦ «περιέργως ὁρᾶν» εἰς τό «παρορᾶν» δηλ. ἀπό τήν ἐφάμαρτη περιέργεια
στήν ἁπλότητα. Τό πόσο δέ στοιχίζει στήν ψυχή ἡ ἀπροσεξία τῶν ματιῶν τό βλέπουμε
στόν τραγικό λόγο τοῦ Δαβίδ: «Ἀπόστρεψον τούς ὀφθαλμούς μου τοῦ μή ἰδεῖν ματαιότητα»
(Ψαλμ. 118,37), ὁ ὁποῖος νικημένος ἀπό τήν ἀδυναμία τῶν ματιῶν του ἔπεσε στό
διπλό ἁμάρτημα τοῦ φόνου καί τῆς μοιχείας. Ὁ Ἰησοῦς Χριστός γιά νά δείξει
πόσο ἐπικίνδυνα γιά τόν ἀγωνιζόμενο πιστό εἶναι τά πονηρά μάτια φτάνει μέχρι
τοῦ σημείου νά πεῖ: «εἰ δέ ὁ ὀφθαλμός σου ὁ δεξιός σκανδαλίζει σε, ἔξελε αὐτόν
καί βάλε ἀπό σοῦ· συμφέρει γάρ σοι ἵνα
ἀπόληται ἕν τῶν μελῶν σου καί μή ὅλον τό σῶμα σου βληθῇ εἰς τήν γέεναν» (Ματθ.
ε΄ 29). Ἡ ἁμαρτία πού συλλαμβάνεται μέ τά μάτια καί διαπράττεται στή σκέψη εἶναι
σάν τήν ἴδια τήν πράξη. Ἐκεῖνος πού θά δεῖ καί μέ ἐμπάθεια θά περιεργασθεῖ τό
ἀντικείμενο πού τόν σκανδαλίζει, δέν διαφέρει ἀπό ἐκεῖνον πού διέπραξε τήν ἁμαρτία
γιατί καί στόν πρῶτο καί στό δεύτερο ἁμάρτησε ὁλόκληρο τό σῶμα. Βέβαια δέν
θέλουμε νά ποῦμε ὅτι ὅποιος αἰχμαλωτίζεται στήν σκέψη ν΄ ἀφήνει τόν ἑαυτό του ἐλεύθερο
στό κατρακύλισμα τῆς πράξεως. Κάθε ἄλλο. Θέλουμε νά δείξουμε πόσο ἀνάγκη ὑπάρχει
νά ἀγωνισθοῦμε κατά τῆς προσβολῆς τῶν ματιῶν γιά νά μή γίνουμε δέσμιοι τῶν παθῶν
καί δοῦλοι τῆς ἁμαρτίας.
Οἱ
σκανδαλισμοί, ἰδίως γιά τούς νέους καί τίς νέες, ἀλλά καί γιά κάθε ἀγωνιζόμενο
χριστιανό, εἶναι πολλοί. Ὑπάρχουν ὅμως ἀποτελεσματικοί τρόποι ἀντιμετωπίσεώς
τους. Πρῶτα – πρῶτα νά μή ἀφήνουμε ποτέ τά μάτια μας ἀκυβέρνητα στίς κάθε εἴδους
προκλήσεις. Νά τά ἀπομακρύνουμε ἀμέσως καί νά τά μεταθέτουμε νοερά ἤ καί αἰσθητά
σέ ἄλλες σκέψεις καί εἰκόνες ὠφέλιμες καί εὐχάριστες. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος
συμβουλεύει: «Ἄν δεῖς εὔμορφο νέο ἤ νέα μή σκανδαλισθεῖς ἀπό τήν ἐξωτερική ὡραιότητα.
Σκέψου τό ἴδιο πρόσωπο δίχως μάτια, δίχως χείλη, χωρίς τίς ρόδινες σάρκες, μέ
τά ἄσχημα κόκκαλα» κι ἔτσι δέν θά πάει ὁ νοῦς σου στήν ἁμαρτία. Καί ἄλλοι
πατέρες μᾶς τονίζουν: «Ἄν σκανδαλισθεῖς μέ κάποιο πρόσωπο σκέψου τήν Παναγία,
τόν Ἑσταυρωμένο Ἰησοῦ, τό μαρτύριο κάποιου ἁγίου καί παρακάλεσέ τους νά σέ ἀπαλλάξουν
ἀπό τό καμίνι τοῦ πειρασμοῦ. Θυμήσου τό θάνατό σου καί δές τόν ἑαυτό σου
μπροστά στό φοβερό Βῆμα τοῦ δικαίου Κριτοῦ».
Ἄν
ἀγωνιζόμαστε ἔτσι θά ἔλθει στήν καρδιά μας «τό φῶς τοῦ κόσμου», «τό φῶς τό ἀληθινόν»
πού θά μᾶς καθοδηγεῖ στό δρόμο τῆς σωτηρίας.
Ἀδελφοί
μου. Μή ξεχνᾶτε, ὅτι διανύουμε περίοδο πνευματικῆς δοκιμασίας. Προφυλαχθεῖτε
ἀπό τόν ὕπουλο ἐχθρό. Κρατήσατε καθαρά τά μάτια σας ἀπό κάθε μολυσμό καί ἐμπάθεια.
Ἐξαγιάσατε τήν ὅρασή σας μέ ἱερές παρουσιάσεις. Ἀπολαύσατε ὅ,τι εἶναι ἐκ τοῦ
Θεοῦ καί ἀπορρίψατε κάθε ἐφεύρημα τοῦ διαβόλου. Ἔχοντας δέ πλήρη συναίσθηση τῆς
ἀνθρωπίνης ἀδυναμίας παρακαλέσατε μαζί μέ τόν ἱερό ὑμνογράφο:
«Κύριε
σκέπασόν με πτέρυξι τῆς σῆς ἀγαθότητος ἵνα μή ὑπνώσω εἰς θάνατον· καί τούς νοερούς ὀφθαλμούς μου φώτισον ἐν τῇ τρυφῇ
τῶν θείων λόγων σου».
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου