ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ
Η΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
Διδαχή τοῦ
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Τόν
Ἰησοῦ Χριστό κοντά στά ἀνθρώπινα προβλήματα τῆς ὑγείας καί τῆς διατροφῆς, μᾶς
παρουσιάζει ἡ σημερινή εὐαγγελική περικοπή, ἀγαπητοί μου Χριστιανοί. Στήν ἔρημο,
μετά τό μαρτυρικό τέλος τοῦ Τιμίου Προδρόμου, εἶχε καταφύγει ὁ Κύριος γιά νά ἡσυχάσει
καί νά ἀποφύγει τή μανία τῆς Ἡρωδιάδος. Ἐκεῖ τόν ἀκολούθησε κόσμος πολύς ἀπό
τίς γύρω πόλεις καί τά χωριά, γιά νά ἀκούσει τά θεόφθογγα λόγια του καί λάβει
τήν εὐλογία τῶν ἰάσεων. Ὁ Ἰησοῦς, καθώς εἶδε τόσο κόσμο, συγκινήθηκε, τούς συμπόνεσε
«καί ἐθεράπευσε τούς ἀρρώστους αὐτῶν». Ὕστερα, ἀφοῦ τούς ἔθρεψε πνευματικά
μέ τή διδαχή του ἀνταποκρίθηκε καί στίς ὑλικές τους ἀνάγκες. Μέ «πέντε ἄρτους
καί δύο ἰχθύας» ἐχόρτασε τόν πεινασμένο λαό. «Ἔφαγον πάντες καί ἐχορτάσθησαν»
γράφει τό Εὐαγγέλιο. Καί ὄχι μόνο τοῦτο, ἀλλά μάζεψαν τά περισσεύματα τοῦ ἄρτου,
δώδεκα κοφίνια γεμάτα.
Τό
θαῦμα «τοῦ χορτασμοῦ τῶν πεντακισχιλίων» ἦταν πράγματι συγκλονιστικό. Ἀπέδειξε
τή δύναμη τῆς εὐλογίας τοῦ Θεοῦ. Παρεκάλεσε τούς μαθητάς του νά φέρουν μπροστά
του τούς ἄρτους καί τούς ἰχθύας, ὕστερα ὑπέδειξε στό λαό νά καθήσει στό χορτάρι
καί «λαβών τούς πέντε ἄρτους καί τούς δύο ἰχθύας, ἀναβλέψας εἰς τόν οὐρανόν εὐλόγησε».
Κατόπιν τούς ἔκοψε σέ τεμάχια καί τούς ἔδωσε στούς μαθητές γιά νά μοιράσουν
στόν κόσμο. Οἱ ἐνέργειες τοῦ Ἰησοῦ περιέχουν μεγάλο συμβολισμό. Στό μέσον Ἐκεῖνος
καί γύρω του ὁ λαός. Ὁ Χριστός εἶναι τό κέντρο τῆς ζωῆς, τῆς οὐράνιας καί τῆς
ἐπίγειας. Μπροστά του φέρνουν τά ἀγαθά. Τοῦ Θεοῦ εἶναι ὅλα τά ὑλικά ἀγαθά. Ἐκεῖνος
μᾶς τά χαρίζει. Ἐκεῖνος στέλνει τόν ἥλιο καί τή βροχή. Ἐκεῖνος ρυθμίζει τίς
κλιματολογικές συνθῆκες γιά νά βλαστήσουν καί καρποφορήσουν. Παίρνει στά
χέρια του τούς ἄρτους καί τούς ἰχθύας. Ἀναγνωρίζει τή χρησιμότητα τῶν ὑλικῶν
γιά τή ζωή. Τά δέχεται γιά νά τά ἐξαγιάσει. Ἀναβλέπει στόν οὐρανό. Ἀναφέρεται
στόν οὐράνιο Πατέρα «παρ΄ οὗ πᾶσα δόσις ἀγαθή καί πᾶν δώρημα τέλειον». Εὐλογεῖ, τεμαχίζει καί διαμοιράζει. Ἡ εὐλογία
πληθαίνει τά ἀγαθά καί χορταίνει τόν πεινασμένο.
Ἡ
εὐλογία εἶναι ἐνέργεια πνευματική πού ἐκφράζει τό πλήρωμα τῆς ἀγάπης. Οἱ πατριάρχες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης εὐλογοῦν
τούς ἀπογόνους τους καί τό λαό τους. Ὁ
Κύριος εὐλογεῖ τούς μαθητές του, τά παιδιά τούς ἀσθενεῖς καί παρέχει θεία
Χάρη. Κατά τήν Ἀνάληψη «ἐπάρας τάς χεῖρας
αὐτοῦ εὐλόγησεν αὐτούς».
Οἱ
Ἀπόστολοι εὐλογοῦν καί θαυματουργοῦν (Πράξ. γ΄ 6), εὐλογοῦν καί χειροτονοῦν
(Πράξ΄ στ΄ 7), εὐλογοῦν πρό τοῦ μαρτυρίου.
Ἡ
Ἐκκλησία μέ τήν εὐλογία μεταδίδει τή θεία Χάρη στόν ἄνθρωπο καί σ΄ ὁλόκληρη τήν
κτίση. Τήν εὐλογία θέτει στήν ἀρχή κάθε ἔργου. Ὄχι μόνο γιά μεγάλα, ἀλλά καί
γιά μικρά ἔργα, προϋποθέτει τήν ὕπαρξη εὐλογίας. Γιά παράδειγμα: στά θεμέλια ἑνός
οἰκοδομήματος δίδει μέ εἰδική εὐχή τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ. Γιά τή δάνοιξη
φρέατος, γιά τά δίχτυα τοῦ ψαρᾶ, γιά τά ποίμνια, γιά τό ἀλώνισμα, γιά τούς
μεταξοσκώληκες, γιά τούς κήπους καί τούς ἐλαιῶνες, γιά τόν τρυγητό, γιά ὅλες
τίς ἀνθρώπινες ἐργασίες ὑπάρχουν στό Μεγάλο Εὐχολόγιο εἰδικές εὐχές. Πολύ
περισσότερο γιά τίς τροφές, μέ τίς ὁποῖες συντηρεῖται στή ζωή δίδει τήν εὐλογία,
τίς ἁγιάζει καί παρέχει τήν ἀπόλαυσή τους στόν ἄνθρωπο. Μέ τήν εὐλογία ἐκδιώκει κάθε ἐπήρεια τοῦ
πονηροῦ καί χαρίζει τῆς ἁγίας Τριάδος τή δωρεά, τή χρηστότητα καί τήν ἀγαθοσύνη.
Χωρίς
τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἔκθετος στό βάσκανο βλέμμα τοῦ
συνανθρώπου του καί ματαίως κοπιάζει. Χωρίς τήν εὐλογία, τά ὑλικά ἀγαθά ὅσο
πλούσια κι ἄν εἶναι, δέν χαρίζουν εὐτυχία. Εἶναι πικρό τό ψωμί καί ἀχώνευτες οἱ
ἐκλεκτές τροφές. Χωρίς τήν εὐλογία, ὁ πλοῦτος γίνεται πρόξενος ἀγωνίας καί ἡ εὐδαιμονία
αἰτία καταστροφῆς. Τοῦ Θεοῦ ἡ εὐλογία πλουτίζει τόν φτωχό, πολλαπλασιάζει τά ὀλίγα,
εὐφραίνει τόν ὀλιγαρκή, παρέχει ἀνεξάντλητη χάρη. Ματαιοπονοῦν ὅσοι
κοπιάζουν, ὅσοι προγραμματίζουν, ὅσοι σχεδιάζουν χωρίς τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ.
Τά οἰκονομικά προγράμματα δέν εὐοδώνονται ἄν δέν ἀρχίζουν ἀπό τό Θεό, ἄν δέν
ἔχουν ἔχουν σάν σκοπό τήν ὠφέλεια τοῦ ἀνθρώπου κι ἄν δέν στηρίζονται στό νόμο
τοῦ Θεοῦ. Σύντομα καταλύονται καί δίνουν τή θέση τους στό ἀλληλοφάγωμα καί
στόν ὄλεθρο. Κάθε πρόοδος, ἄν δέν ἔχει τοῦ Θεοῦ τήν εὐλογία, γίνεται αἰτία
θανάτου. Μόνο ὁ Θεός ἐξαγιάζει κάθε
μόχθο καί κάθε ἐπιτυχία.
Ὁ
σημερινός ἄνθρωπος ἀγνοεῖ τή δύναμη τῆς εὐλογίας. Πιστεύει στή δική του δύναμη
καί ὅλες τίς ἐλπίδες ἔχει συγκεντρώσει στόν ἐαυτό του. Οἱ ἁπλοί πρόγονοί μας
πίστευαν στήν εὐλογία καί στήν εὐχή. Ὅποιος ἔπαιρνε τήν εὐχή τῶν γονέων του,
θεωροῦσε ὅτι κληρονομοῦσε τόν μεγαλύτερο θησαυρό. Ὅποιος λάβαινε τήν εὐχή ἑνός
ἁγίου γέροντος ἔνιωθε δυνατός καί ἀνίκητος. Ἡ ζωή ξεκινοῦσε πάντα μέ τήν εὐλογία
καί ἔκλεινε πάλι μέ τήν εὐλογία τῆς Ἐκκλησίας.
Σήμερα
δυστυχῶς ἔχει ἀμφισβητηθεῖ ἡ δύναμη τῆς εὐλογίας. «Ἀπελευθερωμένοι» πολλοί ἀπό
τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ προσπαθοῦν νά προοδεύσουν μέ τήν «εὐλογία» τῆς ἀπάτης, τῆς
διπλωματίας καί τοῦ ἄθεσμου συναγωνισμοῦ. Σάν ἀποτέλεσμα τῆς ἀπομακρύνσεως τῆς
εὐλογίας ἀπό τή ζωή ἦλθε ἡ σύγχυση, τό μῖσος καί ἡ πνευματική πτωχεία.
Ἰδίως
οἱ ἄνθρωποι τῶν μεγαλουπόλεων ἔχουν τελείως ἀποκοπεῖ ἀπό τήν πηγή τῆς εὐλογίας.
Τό εὐχολόγιο τῆς Ἐκκλησίας εἶναι γι΄ αὐτούς ἕνα κλειστό βιβλίο μέ ἱστορική
μόνο σημασία, ἄσχετο μέ τή σημερινή ζωή. Μόνο ὅπου ὑπάρχουν παραδοσιακές οἰκογένειες,
καλεῖται ἀκόμα ὁ ἱερεύς νά διαβάσει τή λεχώ, νά κάνει ἁγιασμό στό καινούργιο
διαμέρισμα, νά τελέσει τό μυστήριο τοῦ Εὐχελαίου. Μόνο ὅπου ὑπάρχουν εὐσεβεῖς
γονεῖς γίνεται προσευχή στό τραπέζι. Οἱ περισσότεροι, γεμάτοι ἄγχος, πάντα
πνιγμένοι ἀπό τίς μέριμνες, οὔτε τό σταυρό τους προλαβαίνουν νά κάνουν. Τρῶνε,
σηκώνονται, ἀρχίζουν καί τελειώνουν κάθε ἐργασία χωρίς Θεό καί χωρίς εὐλογία.
Ἀδελφοί,
ἡ εὐλογία τοῦ Θεοῦ εἶναι πηγή ζωῆς, ὑγείας, εὐτυχίας καί προόδου. Ὅσοι πορεύονται στή ζωή χωρίς τή δύναμη τῆς εὐλογίας
ματαιοπονοῦν. Θά ἔρθει ὥρα πού ὅσα ἔχουν
συγκεντρώσει θά τά χάσουν. Ὅ,τι ἔχουν
δημιουργήσει θά τό δοῦν νά σκορπίζεται καί νά διαλύεται. Ζητεῖτε πάντα τήν εὐλογία
τοῦ Θεοῦ καί θά ἀπολαύσετε τή χαρά πού πῆραν σήμερα ὅσοι γεύθηκαν τό εὐλογημένο
ψωμί καί τό εὐλογημένο ψάρι.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου